Το 4ο πειραματικό λύκειο Τρικάλων «Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης» ταξίδεψε στη Θράκη

Το 4 ο πειραματικό λύκειο Τρικάλων «Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης» ταξίδεψε
Στη Θράκη, στο σταυροδρόμι λαών και πολιτισμών
Μία εναλλακτική εκδρομή είχαν την τύχη να κάνουν οι πενήντα και πλέον
μαθητές/τριες της α’ και β’ τάξης του σχολείου μας στην ακριτική Θράκη και όχι μόνο,
στις 12-15 Φεβρουαρίου. Μέσα σε τέσσερις μέρες με ορμητήριο την πόλη της Ξάνθης
αλλά και με ολιγόωρες περιπλανήσεις στις πόλεις της Κομοτηνής, της Καβάλας και της
Θεσσαλονίκης περπάτησαν κι έζησαν τον παλμό τεσσάρων πόλεων, επισκέφθηκαν
μουσεία, υδροβιότοπους, γεύθηκαν υπέροχα εδέσματα, άκουσαν και χόρεψαν
παραδοσιακά θρακιώτικα τραγούδια, έσμιξαν με συνομιλήκους μαθητές/τριες
Πομάκους, ένιωσαν την αύρα της θάλασσας και των βουνών της Ροδόπης.
Την πρώτη ημέρα, την Τετάρτη, η αποστολή έφθασε νωρίς στην πόλη της Καβάλας
όπου την περίμεναν οι υπεύθυνοι του Μουσείου Προσφυγικού Ελληνισμού κ.κ.
Ζαχαρόπουλος Μ. και Αναστασιάδου Ελ. Για περισσότερο από μία ώρα και με μεγάλο
ενδιαφέρον οι μαθητές/τριες ξεναγήθηκαν στα κειμήλια που φυλάσσονται στις
προθήκες του μουσείου, άκουσαν και έμαθαν για τον ξεριζωμό των Ελλήνων της
Μικρασίας, του Πόντου, της Καππαδοκίας και της Ανατολικής Θράκης εξαιτίας της
Μικρασιατικής Καταστροφής το 1922 και για την εγκατάστασή τους στην Καβάλα και
σε άλλες περιοχές της Μακεδονίας, της Θράκης και της υπόλοιπης Ελλάδας. Και στη
συνέχεια αφού πέρασαν δίπλα από τις περίφημες Καμάρες, το παλιό ρωμαϊκό
υδραγωγείο της Καβάλας, κατέληξαν στο πανέμορφο λιμάνι της και στους πέριξ
δρόμους. Έφτασαν ψηλά στον λόφο, στο Ιμαρέτ και στο σπίτι του Μεχμέτ Αλή, πασά
της Αιγύπτου στα χρόνια της Επανάστασης του ’21. Με τη δύση του ήλιου η αποστολή
έφτασε στην Ξάνθη όπου και κατέλυσε για ένα τριήμερο. Το βράδυ έγινε μία πρώτη
γνωριμία με την παλιά πόλη της Ξάνθης που κινούνταν ήδη σε ρυθμούς αποκριάτικου
καρναβαλιού και οι μαθητές/τριες βάδισαν στα πανέμορφα πλακόστρωτα σοκάκια
απολαμβάνοντας λιχουδιές και ροφήματα.
Η επόμενη μέρα της Πέμπτης ξεκίνησε με επίσκεψη στο Κέντρο Περιβαλλοντικής
Εκπαίδευσης Βιστωνίδας όπου οι μαθητές/τριες ενημερώθηκαν για τη χλωρίδα και
πανίδα της λιμνοθάλασσας Βιστωνίδας και στη συνέχεια περπατώντας πάνω σε μία
πλωτή εξέδρα παρατήρησαν με τηλεσκόπια και κιάλια χιλιάδες φλαμίγκος,
πελεκάνους, τσικνιάδες και άλλα σπάνια πουλιά που είχαν βρει καταφύγιο στα νερά
της λιμνοθάλασσας ή πετούσαν σε σχηματισμούς αναζητώντας την τροφή τους. Το
εντυπωσιακό θέαμα ήρθαν να συμπληρώσουν τα δύο γαλανόλευκα εκκλησάκια, του
Αγίου Νικολάου και του Αγίου Γεωργίου που βρίσκονται κυριολεκτικά πάνω στο νερό
και στέκουν ακοίμητοι φύλακες του υδροβιότοπου. Επόμενος σταθμός ήταν η πόλη της
Κομοτηνής όπου κυριαρχεί έντονο το χρώμα της Ανατολής λόγω του μουσουλμανικού
στοιχείου. Γεύσεις και κάθε λογής αρώματα από φαγητά, γλυκά, καφέδες, ξηρούς
καρπούς και άλλες λιχουδιές όπως και τα τζαμιά δίπλα στις εκκλησίες συνθέτουν το
πολιτισμικό μωσαϊκό της θρακιώτικης πόλης που γοήτευσε μικρούς και μεγάλους
επισκέπτες. Η ολιγόωρη παραμονή στην Κομοτηνή περιλάμβανε δύο ξεναγήσεις. Στο
Γενί Τζαμί όπου οι βοηθοί του ιμάμη Σελίμ έδωσαν πληροφορίες και απάντησαν σε
ερωτήσεις των μαθητών/τριών σχετικά με τη λειτουργία του Τζαμιού και τα
θρησκευτικά καθήκοντα των μουσουλμάνων. Και στο μουσείο Κωνσταντίνου
Καραθεοδωρή, γνωστού καθηγητή των μαθηματικών κατά το πρώτο μισό του εικοστού
αιώνα όπου οι μαθητές/τριες πληροφορήθηκαν για το μεγάλο επιστημονικό έργο του
Καραθεοδωρή, για τη φιλία και τη συνεργασία του με τον Άλμπερτ Αϊνστάιν, για τις
δυσκολίες που αντιμετώπισε από το ναζιστικό καθεστώς ως καθηγητής του
πανεπιστημίου του Βερολίνου και για το πρώτο πανεπιστήμιο της Σμύρνης, το
πανεπιστήμιο της Ιωνίας που δημιούργησε ύστερα από το κάλεσμα του Ελευθερίου
Βενιζέλου αλλά που δεν πρόλαβε να λειτουργήσει εξαιτίας της Μικρασιατικής
Καταστροφής. Οι μαθητές και οι μαθήτριες γεμάτοι από νέες γνώσεις, εικόνες και
εμπειρίες επέστρεψαν στην Ξάνθη όπου τους περίμενε μία ακόμη βραδινή έκπληξη. Σε
κάποια ταβέρνα της παλιάς πόλης, στο βραδινό γεύμα, άκουσαν παραδοσιακούς
σκοπούς και χόρεψαν θρακιώτικους χορούς με τη συνοδεία της γνωστής γκάιντας ή
τσαμπούνας.
Την τρίτη μέρα την Παρασκευή νέα έκπληξη περίμενε την αποστολή. Σκαρφάλωσε
μέχρι το ορεινό πομακοχώρι της Γλαύκης με προορισμό το σχολικό συγκρότημα που
φιλοξενεί το γυμνάσιο, το λύκειο και το ΕΠΑΛ Γλαύκης. Ο τρικαλινός διευθυντής του
λυκείου κ. Θ. Τερτίκας, οι άλλοι διευθυντές και καθηγητές των τριών σχολικών
μονάδων καθώς και οι Πομάκοι μαθητές και μαθήτριες υποδέχθηκαν θερμά την
τρικαλινή αποστολή με χορούς και τραγούδια της Θράκης. Οι τρικαλινές μαθήτριες
ανταπέδωσαν με θεσσαλικούς χορούς και σύντομα το αμφιθέατρο μετατράπηκε σε
χορευτική πίστα. Στη συνέχεια για δύο και πλέον ώρες οι Πομάκοι μαθητές/τριες
ξενάγησαν τους/τις τρικαλινούς/ές στις αίθουσες διδασκαλίας στα διάφορα
εργαστήρια, επιδόθηκαν σε αθλοπαιδιές σχηματίζοντας μικτές ομάδες και αντάλλαξαν
τηλέφωνα και διευθύνσεις στα κοινωνικά μέσα δικτύωσης. Ο αποχαιρετισμός έγινε με
την υπόσχεση να ανταμώσουν κάπου, κάποτε…
Το υπόλοιπο της ημέρας περιλάμβανε ξενάγηση στο μουσείο Φυσικής Ιστορίας και
γνωριμία με τη χλωρίδα και την πανίδα της οροσειράς της Ροδόπης και της
λιμνοθάλασσας της Βιστωνίδας. Ακολούθησε περιήγηση στα σοκάκια της παλιάς πόλης
της Ξάνθης με σημεία αναφοράς το Σπίτι των Σκιών, το σπίτι του μουσικοσυνθέτη
Μάνου Χατζιδάκι κι άλλα αξιοθέατα. Το βράδυ πλέον έγινε μία τελευταία βόλτα με
άρωμα… Ξάνθης.
Την τελευταία μέρα το Σάββατο η αποστολή πήρε τον δρόμο της επιστροφής με
προορισμό τη Θεσσαλονίκη. Αφετηρία ήταν τα κάστρα με τα τείχη της παλιάς πόλης
από τα οποία οι μαθητές/τριες κατηφόρισαν προς την παραλία. Στη στάση
«Σιντριβάνι» επιβιβάστηκαν στο υπερσύγχρονο μετρό της πόλης βιώνοντας οι
περισσότεροι/ες την εμπειρία της πρώτης φοράς και αποβιβάστηκαν λίγο πιο κάτω
στον σταθμό «Βενιζέλου» ο οποίος στο πρώτο υπόγειο επίπεδο φιλοξενεί
αρχαιολογικά ευρήματα της ρωμαϊκής και βυζαντινής Θεσσαλονίκης και μοιάζει
κυριολεκτικά με μουσείο κάτι πρωτόγνωρο για τους/τις μαθητές/τριες όταν τα
αντίκρισαν. Συνεχίζοντας την πορεία της η αποστολή περιηγήθηκε στην πολύβουη
πόλη, διασχίζοντας κεντρικούς δρόμους, την πλατεία Αριστοτέλους και την παραλιακή
λεωφόρο της Νίκης φτάνοντας μέχρι τον Λευκό Πύργο. Κι ύστερα από μία στάση για το
τελευταίο γεύμα πήρε τον δρόμο της επιστροφής.
Την αποστολή συνόδευσαν ο διευθυντής του σχολείου κ. Κουφογιάννης Ευθύμιος και
οι εκπαιδευτικοί κ. κ. Γεωργακοπούλου Ιωάννα, Κορκής Άγγελος και Δημόπουλος
Κωνσταντίνος. Οι δύο τελευταίοι ήταν υπεύθυνοι ενός περιβαλλοντικού και ενός
πολιτιστικού προγράμματος στο πλαίσιο των οποίων σχεδιάσθηκε και υλοποιήθηκε το
εκπαιδευτικό ταξίδι.