Η Χριστουγεννιάτικη αγορά στα Τρίκαλα η κίνηση, οι χαμηλοί τζίροι και η απογοήτευση
Η Χριστουγεννιάτικη αγορά στα Τρίκαλα φέτος μοιάζει με μία μεγάλη γιορτή που, παρά την έντονη κίνηση, αποτυγχάνει να προσφέρει την οικονομική χαρά που περίμεναν οι καταναλωτές. Τα μεγάλα καταστήματα και εκείνοι που έχουν τη δυνατότητα να οργανώσουν προωθητικές ενέργειες καταφέρνουν να διατηρήσουν μια στοιχειώδη ροή εσόδων. Όμως, για την πλειοψηφία των μικρών επαγγελματιών, η κατάσταση είναι απογοητευτική, με την παραδοχή να είναι κοινή: «Πολύ κλοκλο κι από τηγανίτα… τίποτα».
Το εορταστικό κλίμα είναι αισθητό στους δρόμους και τις πλατείες, με πλήθη να συρρέουν, αλλά οι τζίροι, σε πολλές περιπτώσεις, είναι κάτω από τις προσδοκίες. Οι καιροί έχουν αλλάξει. Πριν από μερικά χρόνια, τα Χριστούγεννα συνδυάζονταν με τα δώρα του Δημοσίου και τις παροχές προς τους συνταξιούχους, προσφέροντας στον κόσμο τη δυνατότητα να ξοδέψει και να αποταμιεύσει. Τώρα, όμως, η κατάσταση είναι διαφορετική. Οι συνταξιούχοι, με αύξηση που μόλις αγγίζει τα 9-10 ευρώ, η καθημερινή πίεση από τα ψευτοεπιδόματα των 100-200 ευρώ, και οι αυξήσεις στις τιμές των τροφίμων, έχουν περιορίσει τις δυνατότητες των πολιτών. Και φυσικά, οι υποχρεώσεις, όπως τα τέλη κυκλοφορίας και οι απλήρωτες δόσεις του ΕΝΦΙΑ, δημιουργούν ένα ασφυκτικό πλαίσιο για την πλειοψηφία των νοικοκυριών.
«Καλά Χριστούγεννα χριστιανοί…» ακούγεται από το στόμα των απογοητευμένων, με την αίσθηση ότι η ζωή τους δεν βελτιώνεται, παρά τις συνεχείς υποσχέσεις για ανάπτυξη και ευημερία. Η πραγματικότητα είναι ότι οι πολίτες, οι περισσότεροι από τους οποίους δεν ανήκουν στο 20% που μπορεί να απολαύσει τις πολυτελείς διακοπές στο εξωτερικό ή στα ακριβά θέρετρα, αρκούνται σε ένα καφέ στις πλατείες και σε δωράκια που δεν ξεπερνούν τα 5-10 ευρώ, προκειμένου να «βγάλουν την υποχρέωση».
Εν τω μεταξύ, η κυβέρνηση, παρά τις συνεχείς ανακοινώσεις περί οικονομικής ανάπτυξης και προόδου, φαίνεται να χάνει επαφή με τη συντριπτική πλειοψηφία του πληθυσμού που αισθάνεται αποκλεισμένη από τα οφέλη αυτής της ανάπτυξης. Η πραγματική εικόνα της αγοράς δεν έχει καμία σχέση με τα εορταστικά σενάρια που παρουσιάζονται στους τίτλους των ΜΜΕ. Η ίδια, ετών τώρα, κατάσταση: στριμωγμένοι, υπολογισμένοι, εξουθενωμένοι.
Και όσο για τα γκάλοπ; Όπως λέει ο σοφός λαός, «Τα αυγά δεν βάφονται με γκάλοπ». Η πραγματική αίσθηση των ανθρώπων παραμένει μακριά από τις θεωρίες της ανάπτυξης και των αριθμών, βυθισμένη στην καθημερινή πραγματικότητα των ανέφελων εορτών και των εξαιρετικά περιορισμένων οικονομικών δυνατοτήτων.
trikalaidees