Αυτή είναι η γιορτή του ανδρικού στυλ – Τα πιο “ψαγμένα” και εκκεντρικά ντυσίματα που κάνουν τον γύρο του κόσμου
Κάθε χρόνο στη Φλωρεντία, το Pitti Uomo, η πιο δημοφιλής έκθεση ενδυμάτων παγκοσμίως, συγκεντρώνει τα βλέμματα των παπαράτσι που απαθανατίζουν τους καλοντυμένους επισκέπτες που εκθέτουν κι αυτοί το ολόδικό τους, προσωπικό στυλ.
Η καλλιτεχνική επιρροή της Φλωρεντίας εκτείνεται μέχρι την περίοδο της Αναγέννησης, όταν η πρωτεύουσα της Τοσκάνης έγινε γνωστή για την παραγωγή υψηλής ποιότητας, εξειδικευμένων, χειροποίητων προϊόντων – από περίπλοκα ψάθινα καλάθια μέχρι εκλεκτό δέρμα. Αυτές οι ισχυρές παραδόσεις των χειροτεχνών συνεχίστηκαν στον 20ό αιώνα και βοήθησαν στην ανάπτυξη της μόδας της Φλωρεντίας – η πόλη φιλοξενεί πολλές πολυτελείς δυναμικές, όπως οι Emilio Pucci, Roberto Cavalli, Gucci, Ermanno Scervino και Salvatore Ferragamo.
Ιδρυτής του Pitti Uomo είναι ο Giovanni Battista Giorgini. Ιταλός αριστοκράτης, γόνος της οικογένειας Lucca, ο Giorgini υπήρξε ζωτική φυσιογνωμία στην ανάπτυξη της ιταλικής βιομηχανίας alta moda. Ο Giorgini, o πρώτος που αντιλήφθηκε την παγκόσμια ευκαιρία που αντιπροσωπεύει η ιταλική δεξιοτεχνία, κάλεσε σημαντικούς αγοραστές και παράγοντες από τις Ηνωμένες Πολιτείες να παρευρεθούν σε αυτό που χαρακτήρισε ως το πρώτο «High Italian Fashion Show» το 1951. Αυτές οι πρώτες επιδείξεις γυναικείων ενδυμάτων διοργανώθηκαν στη Sala Bianca στο Palazzo Pitti και σηματοδότησαν τη γέννηση του «Made in Italy» ως διεθνώς αναγνωρισμένη σφραγίδα επιτυχίας και ταυτόχρονα τοποθέτησαν τη Φλωρεντία στον χάρτη του στυλ.
Κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του εβδομήντα, το Pitti Uomo έγινε η εστία αναγνώρισης για μια σειρά από άλλα σημαντικά ιταλικά ονόματα: Ermenegildo Zegna, Valentino και άλλες μεγάλες επωνυμίες σχεδιαστών από τον όμιλο GFT που παρουσιάστηκαν όλα στην έκθεση. Αυτή η χρυσή εποχή για το ιταλικό στυλ και την κατασκευή «Made in Italy», βοήθησε να τονωθεί το ιταλικό προφίλ ανδρικών ενδυμάτων στις μάζες και να ενισχύσει τη διεθνή φήμη του Pitti Uomo ως το κορυφαίο σημείο προορισμού για αγοραστές και μέσα ενημέρωσης.
Το αυξανόμενο ενδιαφέρον γύρω από την εκδήλωση απαιτούσε επέκταση στις εγκαταστάσεις. Το 1982, ο Pitti Uomo εγκατέλειψε το παραδοσιακό του σπίτι της Sala Bianca στο Palazzo Pitti και μετέφερε την κατοικία του στο σημερινό του σπίτι, το Fortezza da Basso. Με τις τεράστιες αίθουσες και τις ανοιχτές βεράντες συνολικής έκτασης σχεδόν 100.000 τετραγωνικών μέτρων, το φρούριο Medicean ήταν η τέλεια «παιδική χαρά» για τη νέα εποχή των mega brands της δεκαετίας, για να επιμεληθούν και να εξατομικεύσουν τους δικούς τους εκθεσιακούς χώρους – ένα σχέδιο που παραμένει σχεδόν το ίδιο σήμερα.
Τα τελευταία 50 χρόνια, το Pitti Uomo δίνει τον παλμό της μόδας στην πόλη. Με το όνομα “menswear mecca”, η εκδήλωση αυτή είναι η μεγαλύτερη εμπορική έκθεση ανδρικών ενδυμάτων στο είδος της. Κάθε Ιανουάριο και Ιούνιο, 30.000 μέλη της διεθνούς βιομηχανίας ανδρικών ενδυμάτων – αγοραστές, εκθέτες, δημοσιογράφοι και θεατές – κατακλύζουν τη Φλωρεντία για τέσσερις ημέρες ενδυματολογικής αριστείας. Η παρουσία τους σηματοδοτεί την αρχή της νέας σεζόν και είναι καθοριστικής σημασίας για την έναρξη νέων συλλογών στην ανδρική μόδα και τον καθορισμό των μελλοντικών τάσεων. Τα «παγόνια», όπως χαρακτηρίζει ο ξένος τύπος τους παρευρισκόμενους, συγκεντρώνονται από όλο τον κόσμο, συνήθως για επαγγελματικούς λόγους, αλλά ολοένα και περισσότερο με την ελπίδα ότι κάποιος φωτογραφικός φακός θα «συλλάβει» την εμφάνιση τους σε ένα στενό κοντά στην Piazza Signoria.
Το Pitti Uomo είναι φαινομενικά μια εμπορική έκθεση, όπου διεθνείς μάρκες συγκεντρώνονται για λίγες μέρες για να εκθέσουν τα προϊόντα τους και να λάβουν παραγγελίες για το επόμενο έτος, καθώς οι συντάκτες μόδας συναναστρέφονται και ανακαλύπτουν νέους οίκους. Αλλά, είναι επίσης ένα χρήσιμο βαρόμετρο για το τι φορούν οι άνδρες εκεί έξω, καθώς το Pitti Uomo τείνει να προσελκύει δημοσιογράφους, αγοραστές και κατασκευαστές, που ζουν και αναπνέουν για τα ανδρικά ρούχα, αλλά ασχολούνται λιγότερο με την υψηλή μόδα. Η καλαίσθητη παρέλαση του Pitti είναι μια ευκαιρία να παρατηρήσει και να προβληματιστεί κανείς σχετικά με το πόσο καλοντυμένοι είναι οι άντρες, αλλά και τι είδους ρούχα προτιμούν. Εμείς τι μάθαμε από τις street style φωτογραφίες που κατέκλυσαν το Instagram;
Μοβ
Κάθε σεζόν φέρνει μαζί της ένα χρώμα που πρόκειται να μονοπωλήσει το καταναλωτικό ενδιαφέρον και για το 2023, φαίνεται να είναι μοβ. Ξεκίνησε στο Fendi, όπου η Silvia Venturini Fendi παρουσίασε μια έξυπνη συλλογή από μοντέρνα, χαλαρά ανδρικά σύνολα εμπλουτισμένα με αποχρώσεις του μοβ. Στο JW Anderson, ήταν κομμάτια από statement δέρμα που αποδίδονταν σε μοβ, συμπεριλαμβανομένου ενός τζάκετ μοτοσικλέτας. Η νέα, μετά τον Alessandro Michele, Gucci συλλογή περιλάμβανε ένα μωβ πανωφόρι καθώς και ένα σακάκι με διπλά κουμπιά με πέτο στο χρώμα της λεβάντας. Στο Παρίσι, ο Dries Van Noten έδειξε μια πιο λεπτή εμφάνιση στο τελευταίο στυλ σε ένα ζωηρό μωβ βελούδο. Ο νεοσύστατος οίκος, Bluemarble, επανασχεδίασε το καμουφλάζ με μοβ απόχρωση, ενώ έδειξε επίσης γυαλιά ηλίου, παντελόνια και αθλητικά παπούτσια σε διάφορες αποχρώσεις του μωβ. Στο Dior Men, ο Kim Jones έδωσε μια πινελιά πιο διακριτική, σχεδιάζοντας μοβ τουίντ Donegal σε ένα παλτό και μια φούστα. Ακόμη και ο πάντα «μαύρος» Yohji Yamamoto, ενσωμάτωσε ένα κοκκινωπό μοβ στην παλέτα του για το Φθινόπωρο του 2023. Όπως καταλαβαίνετε οι δρόμοι στην Φλωρεντία δεν θα μπορούσαν να είχαν άλλο χρώμα.
Το παλτό της σεζόν
Με τόσα πολλά διαφορετικά στυλ παλτό για να διαλέξετε, είναι δύσκολο να αποφασίσετε ποιο να πάρετε. Ο βασικός πυλώνας της χειμερινής ανδρικής μόδας όμως έδειξε το duffle jacket, σαν νικητή στην κατηγορία του. Για το άτομο που έχει στυλ, τα duffle παλτό ζωντανεύουν ένα κατά τα άλλα απλό ντύσιμο. Για ένα επίσημο και άτυπο ξεκίνημα, αυτός ο ακρογωνιαίος λίθος πρακτικότητας και στυλ λειτουργεί άψογα τόσο για άνδρες όσο και για γυναίκες. Στο ηλιόλουστο Pitti Uomo είδαμε αρκετούς άνδρες να το προτιμούν. Εάν επιλέγετε ένα casual look, τότε προτιμήστε ένα παλτό που να είναι όσο το δυνατόν πιο κοντά στο πραγματικό σας μέγεθος, διασφαλίζοντας ότι η ραφή των ώμων ευθυγραμμίζεται με το σημείο που τελειώνει φυσικά ο ώμος σας. Ιδανικός συνδυασμός για κάθε casual ντύσιμο από t-shirt και skinny τζιν (ολοκληρώνεται με καφέ δερμάτινες μπότες), μέχρι φαρδιά κοτλέ παντελόνια και sneakers.
Πιέτα
Για πάνω από μια δεκαετία, η κοινότητα των ανδρικών ενδυμάτων αντιμετώπιζε τις πιέτες σαν κοινωνική μάστιγα. Ομως, τον τελευταίο χρόνο, το κάποτε απεχθές χαρακτηριστικό άρχισε να εμφανίζεται παντού, από τα παντελόνια των κοστουμιών σε στυλ εργασίας, από τον κλασικό Drake’s μέχρι τον J. Crew. Ο οίκος Ralph Lauren -του οποίου το φαρδύ πλισέ παντελόνι κάποτε θεωρούνταν το απόλυτο must – αναβίωσε τα πτυχωτά παντελόνια με έμπνευση την δεκαετία του ’90. Είτε φοριούνται ως μέρος ενός κοστουμιού είτε ως ξεχωριστό ρούχο, δεν υπάρχει αμφιβολία για τον συνδυασμό άνεσης και διαχρονικής κομψότητας που αποκτά κανείς όταν τα φοράει.
Μοτίβα
Το καρό σπανίως λείπει από το Pitti Uomo. Είναι ένα από τα πιο κλασικά μοτίβα και αυτό που συναντάμε συχνά σε πιο ζεστά, πιο χοντρά αθλητικά παλτό και παντελόνια. Έτσι ακριβώς το παρουσίασε ο οίκος Kenzo, σε σορτς και παλτό, δίπλα σε άλλα καρό σε όλη τη συλλογή. Ακόμη και ο Walter Van Beirendonck, ο οποίος, τις τελευταίες σεζόν, αγαπούσε τα φωτεινά νέον χρώματα και το λάτεξ, χρησιμοποίησε ένα εκλεκτό μοτίβο houndstooth σε χρώματα ήπια στα σακάκια. Στο Louis Vuitton, ο προσκεκλημένος σχεδιαστής ανδρικών ενδυμάτων Colm Dillane, επανασχεδίασε τα καρό με γλαφυρό τρόπο, αναγκάζοντας την παράδοση και τον φουτουρισμό να συγκρουστούν σε μια μόλις κολεξιόν.
Keep it casual
Το να φοράς casual τζάκετ πάνω από το κοστούμι είναι ένα πανάρχαιο μυστικό των θιασωτών του Pitti Uomo. Η sartorial αρχή ορίζει το καθημερινό κοστούμι ιδανική στολή εργασίας για να πάτε στη δουλειά, χωρίς όμως να ξεχνούμε την άνεση και τις διασκεδαστικές και σοφιστικές νότες, που μπορεί να δώσει ένα καπέλο, ένα αντιανεμικό ακόμα και τα αθλητικά παπούτσια. Ως δευτερεύουσα σημείωση, τα παλ-μπλε τζιν και τα chambray western πουκάμισα φάνηκαν τόσο δημοφιλή όσο ποτέ στο Pitti, ευτυχώς ταιριάζουν σχεδόν με τα πάντα.
Φωτογραφίες: Getty Images / Ideal Image