Τρίκαλα

Επετειακό ψηφιδωτό στα Τρίκαλα για τον Διονύσιο Σολωμό

Δύο χρόνια μετά την μεγαλύτερη στην Ελλάδα σύνθεση-ψηφιδωτό 18 τετραγωνικών μέτρων της προσωπογραφίας του σπουδαιότερου, ίσως, λαϊκού συνθέτη και δημιουργού Βασίλη Τσιτσάνη, που κοσμεί σήμερα το ομώνυμο Μουσείο στα Τρίκαλα, οι δημιουργοί του, ψηφοθέτες Γιώργος Κουρμέτζας και Μιχάλης Κουφογιάννης, αναλαμβάνουν να φέρουν σε πέρας μια νέα πρόκληση.

Σύνταξη Αλέξανδρος Ζαούτσος

Αυτή τη φορά, μάλιστα, επετειακού χαρακτήρα, με αφορμή τη συμπλήρωση 200 ετών από την Ελληνική Επανάσταση. Η πρόταση ήρθε από τον Σύλλογο Γονέων και Κηδεμόνων του -προ διετίας- μετονομασθέντος 5ου Δημοτικού σχολείου Τρικάλων, σε “Διονύσιος Σολωμός”, προς τιμήν του εθνικού μας ποιητή, γνωστού για τη συγγραφή του ποιήματος “Ύμνος εις την Ελευθερίαν”, οι πρώτες δύο στροφές του οποίου έγιναν ο εθνικός ύμνος της Ελλάδας.

Η ιδέα της δημιουργίας ενός ψηφιδωτού-προσωπογραφία του Διονύσιου Σολωμού παίρνει σάρκα και οστά και φυσικά οι δύο φίλοι, έχοντας επί χρόνια την κατάλληλη χημεία μεταξύ τους, ξεκινούν να την υλοποιούν. Η συνταγή, γνωστή! Τανάλια, ψηφίδα γρανίτη ή μάρμαρου στο σωστό μέγεθος, τσιμπιδάκι και τοποθέτηση του κάθε κομματιού με ακρίβεια. Φυσικά, ατελείωτες ώρες στο πάτωμα, οκλαδόν, στα γόνατα ή και ξαπλωμένοι αν χρειαστεί, αφού λόγω του μεγέθους του ψηφιδωτού δεν θα μπορούσε να δουλευτεί σε πάγκο ή σε εργαστήρι, απίστευτη υπομονή αλλά και προσήλωση στον τελικό στόχο, για ένα εντυπωσιακό αποτέλεσμα.

Ο Γιώργος και ο Μιχάλης, έχοντας ήδη στο ενεργητικό τους την σπουδαία πρωτιά στο Διεθνή Διαγωνισμό Αρχιτεκτονικής και Μωσαϊκού στην Ιταλία το 2013, αλλά και μία πλούσια πολυετή εμπειρία με πειραματισμούς σε υλικά όπως το μάρμαρο, το κεραμικό πλακίδιο και τον γρανίτη, μίλησαν για το νέο τους δημιούργημα, αποκλειστικά στην ραδιοφωνική εκπομπή της ΕΡΤ Λάρισας “Ανοιχτά Μικρόφωνα”.

“Δουλέψαμε στο ίδιο μοτίβο, με αυτό του ψηφιδωτού για τον Βασίλη Τσιτσάνη, και την προσωπογραφία του Διονύσιου Σολωμού, με το ίδιο -κατά βάση- υλικό, τον γρανίτη, αλλά και το μάρμαρο…”, μας λέει ο Γιώργος Κουρμέτζας, “για να δημιουργηθεί ένα ψηφιδωτό 10 τετραγωνικών μέτρων από χιλιάδες ψηφίδες…”.

Ως χώρος εργασίας, όπως και στο πρώτο ψηφιδωτό, χρησιμοποιήθηκε ένα σχολικό διδακτήριο που δεν λειτουργεί, αυτό του Δημοτικού σχολείου Αγίων Αποστόλων που παραχωρήθηκε από τον Δήμο Τρικκαίων.

“Η επιλογή του θέματος και το μέγεθος του ψηφιδωτού ήταν δύο βασικά στοιχεία που μας προκάλεσαν το ενδιαφέρον εξ’ αρχής…”, αναφέρει ο Μιχάλης Κουφογιάννης, τονίζοντας ιδιαίτερα το γεγονός ότι “η προσωπογραφία του Διονύσου Σολωμού θα κοσμεί ένα από τα πλέον παλαιότερα σχολικά διδακτήρια της πόλης που μάλιστα φέρει και το όνομα του εθνικού μας ποιητή, γεγονός που έχει ιδιαίτερο συμβολισμό…”.

Το ψηφιδωτό θα τοποθετηθεί, δε, σε μία ειδική κατασκευή-κάδρο, με διαστάσεις ύψους 5 μέτρων και πλάτους 4 μέτρων, που επιμελείται ο αρχιτέκτονας Νίκος Κρικέλης, προκειμένου να τοποθετηθεί με ασφάλεια σε ευκρινές σημείο της σχολικής μονάδας, κάτι που κρίθηκε αναγκαίο εξαιτίας της νέας κατασκευαστικής δομής του διδακτηρίου που απαίτησε η ενεργειακή του αναβάθμιση.

Τόσο ο Γιώργος όσο και ο Μιχάλης, δεν κρύβουν τα μελλοντικά τους σχέδια κάποια στιγμή να δουλέψουν ανάλογα ή και μεγαλύτερα έργα στο εξωτερικό, αντλώντας αισιοδοξία από τα θετικά σχόλια που εισπράττουν από τον κόσμο που αναγνωρίζει την προσπάθεια και φυσικά το ταλέντο τους, καθιερώνοντας στην ουσία τα Τρίκαλα και ως πόλη του ψηφιδωτού.

Προς ώρας πάντως και για την ακρίβεια έως τα μέσα Νοεμβρίου, επικεντρώνονται στις τελευταίες ασπρόμαυρες ψηφίδες που τοποθετούν στην προσωπογραφία του Διονύσιου Σολωμού. Του ποιητή που όχι μόνο θεωρείται δικαίως ο εθνικός μας ποιητής λόγω της συγγραφής του Εθνικού Ύμνου, αλλά και διότι αξιοποίησε την προ υπάρχουσα ποιητική παράδοση στην κρητική λογοτεχνία και το Δημοτικό τραγούδι, καλλιεργώντας ταυτόχρονα με συστηματικό τρόπο τη δημοτική γλώσσα στη λογοτεχνία.

Κι αν μη τι άλλο, μόνο μια γρανιτένια προσωπογραφία θα μπορούσε να αποδώσει και ανάγλυφα το τόσο σημαντικό ποιητικό και φιλολογικό του έργο, για το οποίο πάσχιζε συνεχώς να επιτύχει την απόλυτη τελειότητα στη μορφή των κειμένων. Όπως ακριβώς, ως άλλη παρομοίωση, δημιουργείται ένα έργο τέχνης με χιλιάδες ψηφίδες γρανίτη.

ert.gr

Back to top button
Close
Close