ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΗ ΛΕΣΧΗ ΤΡΙΚΑΛΩΝ «Χάος»: Μνημειώδες αριστούργημα ελληνικής έμπνευσης και ιταλικής σύμπραξης
Ένα ακόμη αριστούργημα της 7ηςτέχνης προβάλλει τη Δευτέρα 21 Μαρτίου 2016 η Κινηματογραφική Λέσχη Τρικάλων. Πρόκειται για το «Χάος» των αδελφών Τβιάνι, τη μεγάλης διάρκειας ταινία, που αναπαριστά την ψυχή, τη ζωή, το χάος και τη γέννηση μέσα τους. Μια ταινία με έντονο ελληνικό περιεχόμενο, καθώς ουσιαστικά η δομή της στηρίζεται στις τραγωδίες και στον Ησίοδο, με βάση κείμενα του νομπελίστα Λουίτζι Πιραντέλο.
Η ταινία αποτελεί μια από τις μνημειώδεις σινεφίλ παραγωγές, που συνδυάζει τον έντονο συμβολισμό, την εξαίρετη μουσική, τη συγγραφική χροιά του Πιραντέλο και τη σικελική ύπαιθρο. Κωμωδία, δράμα και αισθήματα, μαζί με εικόνες και μουσική «ντύνουν» ένα θέαμα της ψυχής για την ψυχή και το χάος που βγαίνει μέσα από την αταξία για να οδηγήσει σε μια κανονική ζωή (ή μήπως όχι;).
ΥΠΟΘΕΣΗ
Με φόντο τη Σικελία των αρχών του 20ού αιώνα ο νομπελίστας συγγραφέας Λουίτζι Πιραντέλο, βυθίζεται στο χάος της ανθρώπινης ψυχής, με τρόπο άλλοτε δραματικό, κι άλλοτε ανάλαφρο, που πίσω του όμως ενεδρεύει πάντοτε το τραγικό. Το 1984, οι Πάολο και Βιτόριο Ταβιάνι, βασιζόμενοι σε χαρακτηριστικές νουβέλες του Πιραντέλο, δημιουργούν ένα φιλμ αριστουργηματικό και ταυτόχρονα διαχρονικό, το «Χάος» (Kaos).
ΚΡΙΤΙΚΗ
Το «Χάος» των αδελφών Ταβιάνι, είναι μια ταινία γεμάτη συμβολισμούς. Ο ίδιος ο τίτλος της ταινίας μας παραπέμπει στην Κοσμογονία του Ησίοδου. Σ’ ένα χάος, όχι με τη σύγχρονη έννοια της λέξης, αλλά σ’ ένα «δημιουργικό» χάος που κυοφορεί την αρχή των πάντων. Πέρα από την σπουδαία προσφορά τους στον χώρο της Έβδομης Τέχνης, η αγάπη των Ιταλών δημιουργών για τα γράμματα και τον πολιτισμό και η συνεισφορά τους, είναι ιδιαίτερα αξιόλογη.
Ο Πιραντέλο, ο συγγραφέας των ιστοριών πάνω στις οποίες βασίστηκε το «Χάος»των αδελφών Ταβιάνι, είναι βαθιά επηρεασμένος από την αρχαία ελληνική μυθολογία και φιλοσοφία. Πώς θα μπορούσε να μην είναι άλλωστε, μιας και έχει γεννηθεί στη Μεγάλη Ελλάδα, τη Σικελία. Ο ίδιος, εξάλλου, σε συνέντευξή του στον Κώστα Ουράνη δηλώνει πως θαυμάζει την Ελλάδα, και πως το όνομά του είναι παραφθορά του ελληνικού Πυράγγελος.
Και οι αδελφοί Ταβιάνι όμως συμμερίζονται την αγάπη και το θαυμασμό του Πιραντέλο για την αρχαία Ελλάδα. Στο «Χάος», πέρα από τον τίτλο της ταινίας, και πολλά άλλα στοιχεία παραπέμπουν στην αρχαίο-ελληνικό πολιτισμό. Η δομή της ταινίας, με την εισαγωγή, και τις επιμέρους ιστορίες, μας παραπέμπουν σε αρχαία τραγωδία με τις επιμέρους πράξεις της. Το κοράκι που συνδέει μεταξύ τους τις ιστορίες, με την ιδιότυπη μουσική του (το καμπανάκι στο λαιμό του), αντικαθιστά, θα λέγαμε, το ρόλο του χορού που παρεμβάλλεται σηματοδοτώντας τη μετάβαση από τη μια πράξη της τραγωδίας στην επόμενη.