Lifestyle news

Τα μοντέλα της δεκαετίας του 1990 είναι πιο λαμπερά από ποτέ!

Η Λίντα, η Σίντι, η Ναόμι και η Κρίστι είναι τώρα ακόμα πιο περιζήτητες από ό,τι στην ακμή τους: Τα σούπερ μόντελ που μεσουράνησαν την δεκαετία του 1990, βιώνουν τώρα μια έκρηξη στην δημοτικότητά τους, κι όχι άδικα. Ο ηλικιακός ρατσισμός στη μόδα φαίνεται πως τείνει να εκλείψει.

Εντελώς ξαφνικά «άναψαν τα αίματα» εντελώς στην πιο πρόσφατη επίδειξη μόδας του Ralph Lauren, που πραγματοποιήθηκε τον Σεπτέμβριο στο Χάμπτονς της Νέας Υόρκης. Αφού έκαναν επίδειξη άγνωστα νεαρά μοντέλα – τα οποία ήταν υπέροχα, βεβαίως – βγήκαν στην πασαρέλα η 55χρονη Κρίστι Τέρλινγκτον και η 54χρονη Ναόμι Κάμπελ.

Το κοινό, μεταξύ των οποίων η Τζιλ Μπάιντεν και ο Τζουντ Λο, ενθουσιάστηκε. Πεντακόσια κινητά τηλέφωνα με κάμερες σηκώθηκαν ενωμένα. Η κάλυψη από τον Τύπο και η δημοσιότητα στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης (που αξίζει εκατοντάδες εκατομμύρια στον σημερινό κόσμο της διαφήμισης) ήταν εξασφαλισμένη.

Τα κορίτσια που κάποτε τολμούσαν να δηλώσουν ότι δεν θα σηκώνονταν από το κρεβάτι για λιγότερα από 10.000 δολάρια την ημέρα, είναι σήμερα γυναίκες στα 50 τους, και εξακολουθούν να έχουν τη δύναμη να διεκδικούν τις υψηλότερες αμοιβές (πολλαπλασιάζουν το αρχικό ποσό επί 50 για κάθε δουλειά, λένε οι ατζέντηδες ανεπίσημα), να επιμένουν για τους καλύτερους φωτογράφους και να συνεργάζονται μόνο με τους σχεδιαστές που θέλουν οι ίδιες προσωπικά.

Τα σούπερ μόντελ που έγιναν διάσημα στα τέλη της δεκαετίας του 1980 και στις αρχές της δεκαετίας του 1990 με το μικρό τους όνομα – Σίντι, Κλόντια, Λίντα, Ναόμι, Κρίστι, Στέφανι, Κέιτ- έχουν πετύχει πραγματική μακροζωία στην καριέρα τους, ξεπερνώντας τις προσδοκίες σε μια βιομηχανία που ιστορικά θεωρεί ότι η καριέρα τελειώνει γύρω στα 27.

Στον άστατο κόσμο της μόδας, αυτή η γενιά γυναικών αψήφησε τις πιθανότητες και κατάφερε να παραμείνει όχι μόνο επίκαιρη, αλλά και απόλυτα περιζήτητη. Για τη Ναόμι, το σόου του Ralph Lauren έδωσε το έναυσμα για μια ακόμη σεζόν με κορυφαίες κρατήσεις από νέους και καθιερωμένους σχεδιαστές.

Η Κέιτ Μος ήταν το πρωτοσέλιδο για τη Victoria’s Secret τον Οκτώβριο, κάνοντας το ντεμπούτο της στο σόου της σε ηλικία 50 ετών.

Η Σίντι Κρόφορντ, 58 ετών πλέον, αλλά για πάντα η βασίλισσα των διαφημίσεων, κυριαρχεί αυτή τη στιγμή στην ευρωπαϊκή σκηνή της μόδας, με τις νέες διαφημίσεις της Zara.

«Έχουν μια παρουσία και μια αυτοπεποίθηση που προέρχεται από το γεγονός ότι έχουν πραγματικά μεγαλώσει σε αυτή τη βιομηχανία και στην πασαρέλα», λέει  στην βρετανική Telegraph ο σχεδιαστής Michael Kors, αναφερόμενος στο γιατί τις έχει επιλέξει στις τελευταίες επιδείξεις. Στις πιο πρόσφατες συμμετείχαν η Κάρολιν Μέρφι και η Άμπερ Βαλέτα -η οποία ανέβηκε στην πασαρέλα μόλις λίγες ημέρες μετά τα 50α γενέθλιά της.

«Πάντα αγαπούσα τις δυνατές, εκλεπτυσμένες γυναίκες που έχουν προσωπικότητα και άποψη», σημειώνει ο Kors. «Αυτές οι γυναίκες “το είχαν” τότε και “το έχουν” ακόμα και σήμερα. Επιπλέον, πάντα θεωρούσα ότι η δουλειά μου ως σχεδιαστής είναι να μπορώ να ντύνω γυναίκες όλων των ηλικιών, και θέλω οι πασαρέλες μου να το αντανακλούν αυτό».

Σε μια βιομηχανία που έχει εδώ και πολύ καιρό εμμονή με τη νεολαία, εξακολουθεί να είναι παράξενα αναζωογονητικό να ακούς σχεδιαστές να αναγνωρίζουν ότι οι πελάτες που ξοδεύουν χρήματα στις μάρκες τους δεν είναι, όπως αποδεικνύεται, όλοι έφηβοι.

Γιατί όσο περιζήτητα κι αν ήταν στην ακμή τους, ιστορικά υπήρχε πολύ λίγη δουλειά για ένα σούπερ μόντελ μεγαλύτερης ηλικίας. Στις αρχές των ‘60s, το πρόσωπο της υψηλής κομψότητας, η Αμερικανίδα θρύλος Ντοβίμα δήλωσε ότι ήθελε να αποσυρθεί πριν η κάμερα «γίνει σκληρή» (ήταν 35 ετών και επομένως θεωρήθηκε απολύτως ηλικιωμένη).

Δεκαετίες αργότερα, η Ιμάν «έσπρωχνε τα όρια», φτάνοντας στη μεγάλη ηλικία των 34 ετών προτού κλείσει μια «αποχαιρετιστήρια» φωτογράφιση με τον Helmut Newton.

Παρόλο που οι φωτογραφίες μόδας είχαν αντικαταστήσει τις εικονογραφήσεις στο εξώφυλλο της Vogue ήδη από τη δεκαετία του 1930, τα θέματα του εξώφυλλου του περιοδικού εξακολουθούσαν να μην είναι απαραίτητα αναμενόμενο να μοιάζουν με αληθινές γυναίκες, οι οποίες αναπόφευκτα γερνούσαν. Η ομαλότητα εκτιμήθηκε, όπως και το ανέφικτο.

Πολλά σούπερ μόντελ απολάμβαναν μεγάλη φήμη στις μέρες της ακμής τους (από την Τουίγκι μέχρι τη Βερούσκα), αλλά ήταν η γενιά της δεκαετίας του 1990 που απογειώθηκε, καθώς έγιναν συλλογικά και ατομικά παγκοσμίως διάσημες σε μια εποχή που η μόδα ήταν «larger than life». Οι φωτογραφίες της Τριάδας (Λίντα, Κρίστι και Ναόμι) που θαμπώνουν στα τελευταία σόου του Gianni Versace ή μαζί με την Κλόντια, την Έλενα, τη Στέφανι και την αείμνηστη Τατιάνα Πατιτζ για τον φακό της Vogue του Peter Lindbergh θεωρήθηκαν από τους θαυμαστές τους ιδανικές για αφίσες.

Οι επιδείξεις πασαρέλας τότε δεν μοιράζονταν στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης μέσα σε λίγα λεπτά από τη στιγμή που γίνονταν- τις μελετούσαν και τις συζητούσαν για έξι μήνες μετά σε δημοφιλή περιοδικά με μεγάλη ζήτηση. Σε μια εποχή που δεν υπήρχε διαδίκτυο, λιγότερες «διασημότητες» και λιγότεροι περισπασμοί, ο λαμπερός κόσμος τους φαινόταν ακόμα πιο αποκλειστικός και συναρπαστικός.

«Όταν τα supermodels έσκασαν στη σκηνή, έγιναν οικεία ονόματα, έγιναν ψυχαγωγία», λέει ο Sonnet Stanfill, ανώτερος επιμελητής μόδας στο μουσείο V&A του Λονδίνου και συνδημιουργός της τρέχουσας έκθεσης “Naomi: In Fashion”. «Προηγουμένως τα μοντέλα ήταν γνωστά μόνο σε ανθρώπους που βρίσκονταν μέσα στον στενό κύκλο της βιομηχανίας της μόδας.  Αυτές οι γυναίκες ήταν πλέον οικεία ονόματα. Ξαφνικά ήταν πιο διάσημες από τους σχεδιαστές των οποίων τα ρούχα παρουσίαζαν ως μοντέλα».

Τα σούπερ μόντελ έγιναν προσωπικότητες, δίνοντας συνεντεύξεις σε τοκ σόου και εφημερίδες – δεν ήταν απλώς εξαιρετικά όμορφα πρόσωπα. «Αυτές οι συγκεκριμένες γυναίκες ξεπέρασαν το να κάνουν απλώς φωτογραφίσεις ή πασαρέλα και έκαναν και τα δύο, και στην πορεία ξεπέρασαν τα μοντέλα που προηγήθηκαν», λέει η Stanfill. «Είχαν γίνει διεθνείς διασημότητες».

Το γεγονός ότι όλα τα σούπερ μόντελ της δεκαετίας του 1990 τα είχαν απλώς ανακαλύψει, αντί να κάνουν καριέρα στη μόδα λόγω νεποτισμού, αναμφίβολα αύξησε την απήχησή τους στο κοινό.

Όταν πρόσεξαν την έφηβη Κέιτ Μος από το Croydon στο αεροδρόμιο JFK της Νέας Υόρκης το 1988, άλλαξε η ζωή της εν μία νυκτί, γεγονός που γοήτευσε τους θαυμαστές σε όλο τον κόσμο.

«Στην αρχή, το μόντελινγκ ήταν για μένα εξίσου τρομακτικό και συναρπαστικό», είπε η Κλόντια Σίφερ στην Telegraph. Η Σίφερ χόρευε με φίλους σε μια ντίσκο του Ντίσελντορφ, όταν της προσφέρθηκε η ευκαιρία της ζωής της. Θυμάται πώς «η φήμη του σούπερ μόντελ επεκτάθηκε πέρα από την πασαρέλα» όταν πήρε την πρώτη της μεγάλη διαφημιστική καμπάνια για τα Guess Jeans, φωτογραφημένη από την Ellen von Unwerth.

Φωτογραφία: Vogue«Για εκείνη την πρώτη καμπάνια του Guess, θυμάμαι να πετάω σε όλες τις Ηνωμένες Πολιτείες σε κάθε μεγάλη πόλη για υπογραφές σε πολυκαταστήματα που προσέλκυαν τεράστιο πλήθος, και να εμφανίζομαι σε όλες τις μεγάλες τηλεοπτικές εκπομπές – από τον David Letterman και τον Jay Leno μέχρι την Oprah. Ήταν τρελό: σαν να ήμουν ροκ σταρ. Ήξερα τότε ότι η ζωή μου είχε αλλάξει για πάντα», λέει η Σίφερ.

Πολλά σούπερ μόντελ ακόμα παλαιότερων εποχών επιστρέφουν τώρα δυναμικά. Η Πενέλοπε Τρι, σήμερα 74 ετών, για παράδειγμα, έχει βρει περισσότερη δουλειά τα τελευταία δύο χρόνια από ό,τι είχε για δεκαετίες. Στις τελευταίες διαφημίσεις της για τη Vivienne Westwood, οι ρυτίδες της είναι ορατές, στο πρόσωπο και στα χέρια – δεν υπάρχει καμία προσπάθεια να αναιρέσει, να αλλάξει ή να απολογηθεί για την εμφάνισή της.

Αν κάποτε η γήρανση θεωρούνταν πρόβλημα για τα μοντέλα, σήμερα αποτελεί ευκαιρία. Ο Ralph Lauren έβαλε για πρώτη φορά την Christy Turlington σε ένα σόου το 1987, όταν φορούσε ένα μαύρο φόρεμα με λαιμόκοψη και χρυσή καρφίτσα. Πρόκειται για ένα σχέδιο που δεν θα φαινόταν καθόλου αταίριαστο στην ανοιξιάτικη κολεξιόν του Lauren για το 2025. Η εικόνα της επιστροφής της στην πασαρέλα του φέτος χρησιμεύει για να καταδείξει τη διαχρονικότητα – τόσο της σχεδιαστικής αισθητικής του Lauren όσο και της ομορφιάς της γυναίκας που φοράει το ρούχο.

Η Ναόμι Κάμπελ συμμετείχε  στο τελευταίο της σόου της πρωτοεμφανιζόμενης εταιρίας Duran Lantink, στην Εβδομάδα Μόδας του Παρισιού, και όλοι έμειναν ευχαριστημένοι. Η Ναόμι δανείζει τη λάμψη της σε ένα ανερχόμενο όνομα, ενώ παράλληλα αποδεικνύει ότι εξακολουθεί να είναι επιθυμητή από τους cool νέους της μόδας.

Φωτογραφία: Instagram

Επίσης, οι μάρκες προϊόντων ομορφιάς που ενδιαφέρονται να προσελκύσουν τις αγορές της γενιάς Z στρέφονται κι αυτές σε καθιερωμένα πρόσωπα, για να προσδώσουν κύρος στο εμπορικό τους σήμα. Η Rhode, η εταιρεία που ξεκίνησε από το 27χρονο It-girl της μόδας Χέιλι Μπίμπερ, επέλεξε την Κλόντια Σίφερ ως το πρόσωπο του ενυδατικού βάλσαμου Barrier Butter, το φθινόπωρο.

BOVARY

Back to top button
Close
Close