MUST ReadΕιδήσεις

Ραδιόφωνο: Εμπιστοσύνη, αμεσότητα και οικειότητα «καλπάζουν» στα FM

Ως ένα από τα πιο αγαπημένα μέσα του κοινού, το ραδιόφωνο συνεχίζει την αναπτυξιακή του πορεία στη διαφημιστική αγορά, καθώς αποτελεί «εύφορο έδαφος» για αποτελεσματικές καμπάνιες. H τεχνολογία δε, ανοίγει νέους «δρόμους» στη δημιουργία, διανομή και κατανάλωση περιεχομένου, προσφέροντας νέα formats διαφήμισης με στόχευση και εξατομίκευση.

Έντονη αύξηση παρουσιάζει, τα τελευταία χρόνια, η παγκόσμια αγορά ραδιοφωνικής διαφήμισης. Σύμφωνα με την έκθεση «Radio Advertising Global Market Report 2024» της The Business Research Company, η αγορά προβλέπεται να αυξηθεί από 24,82 δισ. δολάρια το 2023 σε 26,56 δισ. δολάρια το 2024, με σύνθετο ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης (CAGR) 7%. Η ανάπτυξη μπορεί να αποδοθεί στην κυριαρχία των media, στη στόχευση της τοπικής αγοράς, στο cost-effective advertising, στην προτίμηση των ακροατών στο audio content, καθώς και στην αναγνώριση της μάρκας μέσω των jingles. Στα επόμενα χρόνια δε, η αγορά προβλέπεται να σημειώσει ισχυρή ανάπτυξη, φτάνοντας τα 33,92 δισ. δολάρια το 2028, με μέσο ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης (CAGR) 6,3%.

Σταθερά τα ποσοστά ακρόασης στην Ευρώπη
Σε ευρωπαϊκό επίπεδο, ένα αρκετά υψηλό ποσοστό ακροατών (82%) συντονίζεται στους ραδιοφωνικούς δέκτες σε εβδομαδιαία βάση, με την ακρόαση να φτάνει καθημερινά τις 2 ώρες και 13 λεπτά (1 λεπτό λιγότερο σε σχέση με το 2022), σύμφωνα με την έρευνα «Audience Trends: Radio 2024» της Ευρωπαϊκής Ραδιοτηλεοπτικής Ένωσης (EBU). Ωστόσο, το εβδομαδιαίο reach στις νεότερες γενιές είναι μικρότερο, φτάνοντας το 73%, με την καθημερινή ακρόαση να υπολογίζεται στη 1 ώρα και 15 λεπτά (αυξημένη 1 λεπτό σε σχέση με το 2022).

Ερωτώμενος για το προφίλ του σύγχρονου ακροατή, ο Νίκος Νικολακόπουλος, Διευθυντής, 104.6 My Radio απάντησε πως είναι, σίγουρα, καλύτερα ενημερωμένος, αλλά, παράλληλα, χαμένος μέσα στην πολλή πληροφορία. «Η πρόσβαση του ακροατή στην ψυχαγωγία και την ενημέρωση είναι άμεση, αλλά ο χρόνος του περιορισμένος για να σταχυολογήσει όλα όσα βλέπει και ακούει, ώστε να διαλέξει ή ακόμη και να καταλάβει τι είναι σημαντικότερο από κάποιο άλλο. Ο σύγχρονος ακροατής έχει τον έλεγχο στα πάντα, αλλά πάντα θα αναζητά κάποιον άλλον για να του εμπιστευθεί την ψυχαγωγία του!».

H διασκέδαση δίνει τον διαφημιστικό «παλμό»
Όσον αφορά στην εγχώρια αγορά, ο ραδιοφωνικός διαφημιστικός χρόνος σε επίπεδο δευτερολέπτων, το 2024, συνεχίζει με ακόμα μεγαλύτερη αύξηση, με το διάστημα Ιανουάριος-Αύγουστος να καταγράφει +13,24% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα το 2023, τη στιγμή που τον Ιανουάριο-Ιούλιο κινήθηκε στο +11,80%. Συγκεκριμένα, καταγράφηκαν 106.536.262 δευτερόλεπτα διαφημιστικού χρόνου, σύμφωνα με τα στοιχεία του Spot Monitor για το 8μηνο του 2024, με την Αθήνα να σημειώνει άνοδο 12,09%, τη Θεσσαλονίκη 7,12% και την Περιφέρεια 15,45%. Πρώτη σε επίπεδο κατηγορίας διαφημιζομένων ήρθε η Διασκέδαση, με 14.199.218 δευτερόλεπτα διαφημιστικού χρόνου, έναντι μόλις 7.565.690 δευτερολέπτων του αντίστοιχου διαστήματος πέρυσι. Ακολουθούν οι κατηγορίες Τρόφιμα-ποτά, Εξοπλισμός οικοδομής, Δημόσιο και Κινητή Τηλεφωνία.

Ανάγκη επένδυσης σε περιεχόμενο, τεχνολογία & έρευνα
Την ανάγκη επένδυσης σε περιεχόμενο, τεχνολογία κι έρευνα εντοπίζει ο Χρήστος Παπαδάς, Γενικός Διευθυντής Μουσικών Ραδιοφώνων, όμιλος Σκάι, σημειώνοντας πως η ψηφιακή μετάβαση και η προσπάθεια του μέσου να ανταγωνιστεί πλατφόρμες μουσικής και παγκόσμιους κολοσσούς παροχής περιεχομένου εκτός των fm, ήταν το insight που είδε να κυριαρχεί τη χρονιά που πέρασε. «Η εκτίμησή μου είναι πως, όπως όλα τα μέσα στην ψηφιακή εποχή, έτσι και το ραδιόφωνο θα επηρεαστεί από τον τρόπο που πλέον οι ακροατές το καταναλώνουν καθημερινά. Το αν θα επηρεαστεί θετικά, κερδίζοντας σημαντικό μερίδιο ακρόασης από το συνολικό, είναι αντιστρόφως ανάλογο με τη συνεχόμενη επένδυση που χρειάζεται στο μέσο στα επόμενα χρόνια σε όλους του τους τομείς. Χρειάζεται να επενδύσουμε σε περιεχόμενο, τεχνολογία και έρευνα για να ανταγωνιστούμε ευθέως όσους προϋπάρχουν ψηφιακά και ήδη προηγούνται από εμάς σήμερα». Επίσης, όπως εξήγησε ο ίδιος, κυριάρχησε και η συζήτηση χρήσης τεχνητής νοημοσύνης στο ραδιόφωνο, που ήδη δοκιμάζεται και χρησιμοποιείται παγκόσμια, παράγοντας από φωνές παρουσιαστών μέχρι κείμενα για εκπομπές και διαφημιστικά.

Ωστόσο, παρά την αυξανόμενη δημοτικότητα των ψηφιακών πλατφορών και των streaming υπηρεσιών, η Ελένη Νικολάου, Program & Music Director, 92,9 Kiss σημείωσε πως το βασικό insight που κυριάρχησε την περασμένη χρονιά είναι η ανθεκτικότητα και η προσαρμοστικότητα του μέσου.

Μοναδικές εμπειρίες μέσω BTL activations
Ένα στοιχείο που κρατά ο Νίκος Πιτάνιος, Group Marketing Director, Politis Group από την περασμένη χρονιά, είναι η επιθυμία και η ανάγκη του κοινού να ζήσει μοναδικές εμπειρίες μέσα από BTL activations που διοργανώνουν οι ραδιοφωνικοί σταθμοί. «Με το να βιώσουν μια ξεχωριστή εμπειρία, οι ακροατές συνδέονται ακόμα πιο βαθιά με το ίδιο το μέσο. Μία exclusive μουσική βραδιά με κάποιον αγαπημένο καλλιτέχνη ή ένα πάρτι στην πιο απρόοπτη τοποθεσία, καθώς και αντίστοιχες ενέργειες  που τους βγάζουν από τα συνηθισμένα, είναι ικανές να δημιουργήσουν ισχυρά συναισθήματα και να τους φέρουν κοντά με τον ραδιοφωνικό σταθμό και όσα πρεσβεύει ως brand», σημειώνει. «Παρατηρούμε ότι οι ακροατές σήμερα δεν επιζητούν απλώς να ακούσουν μουσική, αλλά να αποτελέσουν κομμάτι ενός μεγαλύτερου συνόλου που τους προσφέρει ποιοτική ψυχαγωγία και δίνει ενδιαφέρον στην καθημερινότητα και τις προσωπικές τους στιγμές. Προβλέπουμε ότι το επόμενο διάστημα, τόσο η ενσωμάτωση της τεχνολογίας στη βιομηχανία του ραδιοφώνου όσο και η δημιουργία προσωποποιημένων εμπειριών, θα ενισχυθούν περαιτέρω με στόχο την αλληλεπίδραση και το loyalty των ακροατών», προσθέτει.

«Θρίαμβος» προσβασιμότητας και εμπιστοσύνης
Σε φετινό άρθρο της, η EBU αναφέρει πως το ραδιόφωνο, βάσει μελετών, έχει αποδειχθεί επανειλημμένα πως είναι το μέσο που εμπιστεύονται περισσότερο οι πολίτες, συγκριτικά με την τηλεόραση, το διαδίκτυο, τα social media ή τον Τύπο. Παράλληλα, το ραδιόφωνο χαρακτηρίζεται «θρίαμβος» της προσβασιμότητας, της αμεσότητας και της οικειότητας, και υπάρχει ένα ισχυρό επιχείρημα δημοσίου συμφέροντος για την προστασία του και την πρόσβαση όλων σε αυτό. «Ο κύριος παράγοντας που έχει καθιερώσει το ραδιόφωνο ως ένα από τα πιο αγαπημένα -αν όχι το πιο αγαπημένο μέσο- είναι η αμφίδρομη σχέση αλληλεπίδρασης μεταξύ ακροατή και ραδιοφωνικού παραγωγού», επισημαίνει η Δέσποινα Κρητικού, Διευθύντρια προγράμματος ραδιοφώνων, όμιλος Antenna. «Η αμεσότητα που προσφέρει το ραδιόφωνο είναι μοναδική και για τις δύο πλευρές. Η τεχνολογία έχει συμβάλλει ώστε να είναι εύκολα προσβάσιμο με κάθε τρόπο, ανάλογα με τις ανάγκες και τις συνήθειες της κάθε γενιάς», προσθέτει.

Για αμεσότητα και εμπιστοσύνη κάνει λόγο και ο Χ. Παπαδάς. «Η διαρκής παρουσία του μέσα στα χρόνια από την ανακάλυψή του, η αμεσότητα και η εμπιστοσύνη που εκπέμπει είναι πολύ σημαντικοί παράγοντες που συμβάλουν, ακόμα και σήμερα, στο να παραμένει το ραδιόφωνο το πλέον αγαπημένο μέσο ανάμεσα σε όλα. Το ότι παρέχεται, επίσης, “δωρεάν” χωρίς χρέωση στον ακροατή, είναι κάτι που το κάνει να ξεχωρίζει και να κερδίζει απέναντι στους ανταγωνιστές του».

Τη ζωντάνια, την αμεσότητα αλλά και τον πλουραλισμό του ραδιοφώνου τονίζει ο Ν. Νικολακόπουλος. «Το ραδιόφωνο και συγκεκριμένα το αθηναϊκό, στο σύνολό του είναι, ίσως, από τα πιο πλουραλιστικά ραδιόφωνα στην Ευρώπη. Κυριολεκτικά, μπορείς να βρεις σχεδόν όλα τα είδη μουσικής, με πολλές επιλογές σε ελληνική και σε ξένη μουσική από το παρελθόν έως σήμερα!». Επισημαίνει, ακόμα, πως ο ανταγωνισμός πλέον στο ραδιόφωνο, δεν περιλαμβάνει μόνο τα άλλα ραδιόφωνα που εκπέμπουν στα fm, αλλά, παράλληλα, και όλα τα άλλα κανάλια που «εκπέμπουν» μεμονωμένα κομμάτια του ραδιοφώνου. «Πλατφόρμες με μουσικό περιεχόμενο και πλατφόρμες με περιεχόμενο λόγου και άποψης έχουν μπει στις ζωές μας και ήρθαν για να μείνουν! Σε κάθε περίπτωση, το ραδιόφωνό έχει στη φαρέτρα του το πιο σημαντικό ατού και αυτό δεν είναι άλλο από τη ζωντάνια και την αμεσότητα που του δίνει ο ίδιος ο αέρας που εκπέμπει…!».

Την αξιοπιστία, την αμεσότητα αλλά και τη διαδραστικότητα του ραδιοφώνου εξαίρει και η Μίνα Μάζη, General Manager, Politis Group. «Οι ακροατές εμπιστεύονται το ραδιόφωνο γιατί είναι ζωντανό και εστιασμένο στον ακροατή. Οι ακροατές δένονται με τους παραγωγούς, αισθάνονται ότι είναι οι φίλοι τους και τους εμπιστεύονται». Επίσης, τονίζει πως οι ακροατές αισθάνονται το ραδιόφωνο ως πηγή για ειδήσεις, πληροφορίες αλλά και για επικοινωνία. «Καθώς οι παραγωγοί κάνουν την εκπομπή, μεταφέρουν την κάθε πληροφορία σε πραγματικό χρόνο, παρέχοντας ψυχαγωγία, ενημέρωση και πληροφορίες για την τρέχουσα επικαιρότητα. Παράλληλα, ο ακροατής αισθάνεται ότι μπορεί να επικοινωνήσει με τον παραγωγό», προσθέτει.

Προάγοντας την αίσθηση της κοινότητας
Τη ζωντανή επικοινωνία και την άμεση ενημέρωση που προσφέρει το ραδιόφωνο τονίζει η Ε. Νικολάου, παράγοντες που επιτρέπουν στους ακροατές να αισθάνονται συνδεδεμένοι με τους παρουσιαστές και το περιεχόμενο. «Οι ακροατές μπορούν να συμμετέχουν ενεργά μέσω τηλεφωνημάτων, μηνυμάτων ή social media, ενισχύοντας την αίσθηση της κοινότητας. Επίσης, είναι εύκολα προσβάσιμο σχεδόν παντού -στο αυτοκίνητο, στο σπίτι, στη δουλειά- και δεν απαιτεί από τους ακροατές να παρακολουθούν οθόνη ή να είναι σταθερά σε ένα σημείο. Αυτό το καθιστά ιδανικό για πολυάσχολους ανθρώπους που θέλουν να ενημερώνονται και να ψυχαγωγούνται ενώ κινούνται». Και συνεχίζει: «Το ραδιόφωνο παρέχει μια συνεχόμενη ροή μουσικής και ψυχαγωγικού περιεχομένου, που προσαρμόζεται στις προτιμήσεις των ακροατών. Το ραδιόφωνο έχει καταφέρει να προσαρμοστεί στις νέες τεχνολογικές εξελίξεις, με πολλούς σταθμούς να προσφέρουν streaming υπηρεσίες, εφαρμογές για smartphones, και πρόσβαση μέσω ψηφιακών πλατφορμών. Αυτό επιτρέπει στο μέσο να διατηρεί τη δυναμική του και να προσελκύει νεότερο κοινό». Αυτοί οι παράγοντες συνδυάζονται για να διατηρήσουν το ραδιόφωνο ως ένα αγαπημένο και διαχρονικό μέσο ενημέρωσης και ψυχαγωγίας».

Τεχνολογία και νέες ευκαιρίες
Για τον Χ. Παπαδά, η τεχνολογία ανοίγει την ευκαιρία «αφύπνισης», επένδυσης και διαρκούς εξέλιξης με στόχο την αναβάθμιση του ραδιοφώνου σε όλους τους τομείς. Την ανάγκη για νέες δημιουργικές προσεγγίσεις στο περιεχόμενο, τη μουσική και την προβολή τους στον ακροατή. «Κατά την εκτίμησή μου, χρειάζεται, με αφορμή την τεχνολογική ταχύτατη εξέλιξη, να “γυαλίσουμε” το διαμάντι και να επανεφεύρουμε το ραδιόφωνο», προσθέτει.

Τους νέους δρόμους που ανοίγει η τεχνολογία στη δημιουργία, διανομή και κατανάλωση περιεχομένου εντοπίζει η Δ. Κρητικού. «Όσον αφορά στη δημιουργία, τα προγράμματα αυτοματοποίησης είναι πλέον σχεδιασμένα έτσι ώστε να προσφέρουν λύσεις και, ταυτόχρονα, να δημιουργούν μοναδικό περιεχόμενο για τους ραδιοφωνικούς σταθμούς χρησιμοποιώντας πλέον και ΑΙ. Τα προγράμματα αυτά βοηθούν στον προγραμματισμό της μουσικής, των διαφημίσεων καθώς και άλλου περιεχομένου, διασφαλίζοντας την ομαλή ροή ενός ραδιοφωνικού σταθμού. Η διανομή και η κατανάλωση του ραδιοφωνικού περιεχομένου, πλέον, δεν περιορίζεται στο ερτζιανό τοπίο, αλλά παίρνει τη μορφή podcast, και on demand περιεχομένου. Με αυτόν τον τρόπο, οι ακροατές καταναλώνουν το περιεχόμενο όταν και όποτε εκείνοι το επιθυμούν ενώ διασφαλίζεται ότι θα είναι διαθέσιμο στους ακροατές ανά πάσα στιγμή».

Για προσβασιμότητα έκανε λόγο και η Ε. Νικολάου. «Η τεχνολογία επιτρέπει στους ραδιοφωνικούς σταθμούς να εκπέμπουν διαδικτυακά μέσω streaming, καθιστώντας το ραδιόφωνο προσβάσιμο από οποιαδήποτε συσκευή με σύνδεση στο διαδίκτυο. Αυτό διευρύνει την εμβέλεια των σταθμών πέρα από τα γεωγραφικά όρια και προσφέρει στους ακροατές περισσότερες επιλογές», επισημαίνει.

Στους νέους «δρόμους» που ανοίγει η τεχνολογία αναφέρθηκε και η Μ. Μάζη. «Συνολικά, η τεχνολογία έχει ανοίξει νέους δρόμους στο ραδιόφωνο όπως η χρήση νέας μορφής περιεχομένου, μεγαλύτερη διαδραστικότητα και μεγαλύτερη δυνατότητα προσαρμογής στις σύγχρονες τάσεις, ενισχύοντας την ανθεκτικότητά του σε ένα συνεχώς μεταβαλλόμενο περιβάλλον. Από την άλλη, το ραδιόφωνο φαίνεται ότι έχει προσαρμοστεί απόλυτα στην τεχνολογία και στις δυνατότητες που αυτή δίνει, ακολουθεί όλες τις τάσεις και τις τεχνολογικές εξελίξεις και έχει καταφέρει να είναι πάντα updated (τόσο σε επίπεδο περιεχομένου όσο και τεχνολογίας), ενώ πάντα βρίσκεται ένα βήμα μπροστά σε επίπεδο σχεδιασμού ώστε να είναι έτοιμο και γι’ αυτό που έρχεται. Το ραδιόφωνο αξιοποιεί τις ευκαιρίες που παρουσιάζονται και τις δυνατότητες που δίνει η τεχνολογία για να προσεγγίσει τους ακροατές του σε όλα τα touchpoints, να προσφέρει νέα formats διαφήμισης, με στόχευση και εξατομίκευση, Επίσης, η δυνατότητα που έχουν οι χρήστες να ακούνε το ραδιόφωνο ζωντανά από διάφορες συσκευές, μέσω πλατφόρμας streaming, ενισχύει  την προσβασιμότητά του και τη δημοτικότητά του».

Ισχυρό «μείγμα» για αποτελεσματικές καμπάνιες
«Συνολικά, το ραδιόφωνο προσφέρει ένα ισχυρό “μείγμα” χαμηλού κόστους, στοχευμένου περιεχομένου, συναισθηματικής επιρροής και αξιοπιστίας», εξηγεί η Μ. Μάζη. Η ίδια τονίζει πως το μέσο έχει όλες τις προϋποθέσεις για να καταστήσει μια καμπάνια αποτελεσματική, συνεπώς κάθε διαφημιζόμενο brand να έχει όφελος από την προβολή του στο ραδιόφωνο και παραθέτει ορισμένα facts:

Το τυπικό κομμάτι, η προσέγγιση του κοινού (reach), η μέτρηση του κοινού και η απόδειξη του πόσα διαφορετικά αυτιά εκτέθηκαν στο μήνυμα, αποδεικνύεται εύκολα και επιτυγχάνεται.

  • Το ραδιόφωνο φτάνει σε όλους – απευθύνεται σε πολύ μεγάλο κοινό.
  • Στην Αττική μόνο, προσεγγίζει 2.500.000 ακροατές την εβδομάδα.
  • 8-10 ακούν ραδιόφωνο καθημερινά .
  • Έχει 248 λεπτά μέση διάρκεια ακρόασης, δηλαδή σχεδόν 4 ώρες.
  • Έχει υψηλό δείκτη εμπιστοσύνης 56,4% .
  • Είναι cost effective – απευθύνεται σε πολύ μεγάλο αριθμό ακροατών, έχει πολύ μεγάλη διείσδυση στον πληθυσμό 93% σε διάστημα ενός μήνα. Τα brands μπορούν να επιτύχουν μεγάλη διείσδυση στο κοινό που στοχεύουν με χαμηλό κόστος.
  • Η διαδραστικότητα του ραδιοφώνου δίνει τη δυνατότητα στα brands να γίνουν μέρος του προγράμματος (μέσα από τις ζώνες χορηγίας ή τις ζωντανές αναφορές) και να αποκομίσουν όλα τα οφέλη που προκύπτουν από τα χαρακτηριστικά του ραδιοφώνου (αξιοπιστία, διάδράση, επιρροή).
  • Παράλληλα, το ραδιόφωνο είναι πλέον 360ο, μπορεί δηλαδή να διοχετεύσει το διαφημιστικό μήνυμα ή την πληροφορία για το προϊόν, ταυτόχρονα, σε όλα τα touch points με τον ακροατή- καταναλωτή.
  • Παρέχει ευελιξία στον προγραμματισμό, ενώ, παράλληλα, η δυνατότητα επανάληψης και η συχνότητα ενισχύουν την αναγνωρισιμότητα του brand.

Αναπόσπαστο κομμάτι των media plans
Η ραδιοφωνική βιομηχανία διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στην υποστήριξη των επιχειρήσεων, προσφέροντας διαφημιστικές ευκαιρίες. Σε αντίθεση με άλλα μέσα ψυχαγωγίας, το ραδιόφωνο προσελκύει ένα ευρύ ακροατήριο που περιλαμβάνει users από κάθε γενιά. «Το ραδιόφωνο προσφέρει πολλούς εναλλακτικούς τρόπους διαφήμισης και, ταυτόχρονα, πολλά οφέλη για τα brands όπως αμεσότητα, πιο προσιτό κόστος παραγωγής ραδιοφωνικών σποτ αλλά και μεγαλύτερη ευελιξία στη συχνότητα μετάδοσης. Αυτοί είναι μερικοί από τους λόγους για τους οποίους πολλές επιχειρήσεις το περιλαμβάνουν στα media plans τους», τονίζει η Δ. Κρητικού. Για την ίδια δε, το βασικό προτέρημα του ραδιοφώνου έναντι των υπολοίπων mass media είναι ότι έχει τη δυνατότητα για επιμέρους δημογραφική στόχευση, λαμβάνοντας υπόψη ηλικία, φύλο, ενδιαφέροντα, μουσικές προτιμήσεις κ.ά., επιτυγχάνοντας με αυτόν τον τρόπο, το μέγιστο αποτέλεσμα για το εκάστοτε brand. «Κάθε format ραδιοφώνου που εκπροσωπείται στην αγορά στοχεύει αντίστοιχα σε mainstream ή niche κοινά. Η διαφήμιση στα ραδιόφωνα δεν περιορίζεται στη μετάδοση ραδιοφωνικών σποτ, αλλά περιλαμβάνει live reads, customized events, χορηγίες, διαγωνισμούς, CSR ενέργειες κ.ά.», συμπληρώνει.

«Το ραδιόφωνο είναι οι άνθρωποί του», μάς λέει ο Ν. Νικολακόπουλος, εξαίροντας την ικανότητα των ραδιοφωνικών παραγωγών να ξεκουράζουν, να ενημερώνουν και να ψυχαγωγούν τον ακροατή. «Είτε το ραδιόφωνο παίζει μουσική είτε ενημέρωση, ο ακροατής ξέρει ότι δεν μπορεί να παρέμβει, δεν μπορεί να αλλάξει αυτό που ακούει όπως κάνει σε όλες τις άλλες πλατφόρμες…..! Και ενώ αυτό μοιάζει με πρόβλημα, ίσως, αυτό ακριβώς να είναι “μια κάποια λύσις”… γιατί μόνο όταν οδηγεί άλλος απολαμβάνεις τη διαδρομή!». Και συνεχίζει: «Για τους διαφημιζομένους, το ραδιόφωνο είναι ένα ευέλικτο, εξωστρεφές πολυμέσο. Βγαίνει, συναντά και αλληλοεπιδρά με το κοινό του εκτός του studio, διοργανώνει events και ελίσσεται, αναδεικνύοντας τα μηνύματα της καμπάνιας των διαφημιζομένων», καταλήγει.


Κωνσταντίνος Φωτόπουλος, Πρόεδρος ΔΣ, Ένωση Ιδιοκτητών Ιδιωτικών Ραδιοφωνικών Σταθμών Αττικής (ΕΙΡΑ)

«Είμαστε ικανοποιημένοι από την εξωστρέφεια του μέσου»
«Η ραδιοφωνική αγορά κατά το πρώτο εξάμηνο του 2024 κινείται αυξητικά και, μάλιστα, με ρυθμό αύξησης μεγαλύτερο από τον αντίστοιχο των παραδοσιακών μέσων. Είμαστε ικανοποιημένοι γι’ αυτό αλλά και από την αυξημένη εξωστρέφεια που επιτελούμε στην ΕΙΙΡΑ, με κορυφαία την επιλογή της Αθήνας από τον διεθνή θεσμό των Radiοdays Europe. Στις 9-11 Μάρτιου 2025, για 3 ημέρες, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, περισσότεροι από 1.500 σύνεδροι, από 65 χώρες, θα ανταλλάσσουν σκέψεις, ιδέες και καλές πρακτικές, για το radio, audio και podcast. Το ελληνικό ραδιόφωνο θα υποδεχτεί τους ευρωπαίους συναδέλφους του, θα είναι παρόν και θα συνδιαμορφώνει το μέλλον! Τα νέα για την ψηφιακή πρόοδο του ραδιοφώνου έρχονται, όμως, και από την έρευνα μέτρησης ακροαματικότητας που διεξάγει ΑΕΜΑΡ. Στο εξής, τα data της έρευνας θα φυλάσσονται στο cloud! Έτσι, θα εγγυηθούμε την προσβασιμότητά τους στο μέλλον, την ανοιχτότητα, φυσικά, με όλα τα απαραίτητα πρωτόκολλα ασφαλείας. Η περιουσία της ΑΕΜΑΡ, οι εκθέσεις, τα data και τα data-about-data, οι συνεντεύξεις των ερευνητών, βρήκαν ήδη τη θέση τους στο ψηφιακό μέλλον!».


Νίκος Νικολακόπουλος, Διευθυντής, 104.6 My Radio

«Ανθρώπινο, ζωντανό και άμεσο μέσο»
«Το ραδιόφωνο δεν μπορεί να γίνει τίποτα περισσότερο από αυτό που είναι! Θα παραμένει, όμως, πάντα το πιο ανθρώπινο, ζωντανό, και άμεσο μέσο, και ο ακροατής όταν το επιλέγει θα του δίνει ταυτόχρονα και τα κλειδιά της ψυχαγωγίας του. Το ραδιόφωνο θα ξεκουράζει πάντα τους ακροατές του και η ξεκούραση του μυαλού στις ψηφιακές κοινωνίες, θα είναι το ζητούμενο τα επόμενα χρόνια!».


Δέσποινα Κρητικού, Διευθύντρια προγράμματος ραδιοφώνων, όμιλος Antenna

«Τα sοcial media βασικό στοιχείο στην προώθηση ρ/φ εκπομπών»
«Τα social media αποτέλεσαν και θα συνεχίσουν να αποτελούν βασικό στοιχείο στην προώθηση ραδιοφωνικών εκπομπών. Σε συνδυασμό με την ενισχυμένη digital παρουσία μέσω των websites τους ή μέσω aggregator, οι ραδιοφωνικοί σταθμοί προσεγγίζουν ακροατές πέρα από τα παραδοσιακά γεωγραφικά τους όρια, ενώ, ταυτόχρονα, παρέχουν μια πιο εξελιγμένη εμπειρία ακρόασης, προσαρμοσμένη στις προτιμήσεις των ακροατών».


Διαδραστικότητα και πολυκαναλικές εμπειρίες στο επίκεντρο

Μίνα Μάζη, General Manager, Politis Group

«Ακροατής – σταθμός, ένας ισχυρός δεσμός»
«Ακροατής και σταθμός είναι ένας ισχυρός δεσμός, μια πολύτιμη καθημερινή παρέα που βρίσκεται δίπλα τους στα καλά και στα δύσκολα. Το ραδιόφωνο είναι σαν να μιλάει σε κάθε ακροατή ξεχωριστά. Κάθε ένας ακροατής έχει τη δυνατότητα να επικοινωνήσει με τον παραγωγό και να ακουστεί η άποψή του, να παίξει ένα παιχνίδι, να συμμετάσχει σε έναν διαγωνισμό, να πάει σε ένα event που θα τον καλέσει ο παραγωγός, να απαντήσει σε ερωτήσεις και γενικά να εμπλακεί και να γίνει μέρος του προγράμματος. Επίσης, η σταθερή πλέον παρουσία των ραδιοφώνων στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης παρέχει μια επιπλέον δυνατότητα εξατομικευμένης αλληλεπίδρασης. Το ραδιόφωνο δίνει τη δυνατότητα στον ακροατή να ασχοληθεί με το πρόγραμμα ή τον παραγωγό και πολλές φορές δίνει την αφορμή για να ανοίξει μια συζήτηση γύρω από ένα θέμα ή να αισθανθεί ότι γίνεται μέρος του προγράμματος».

Νίκος Πιτάνιος, Group Marketing Director, Politis Group

Το ατού της νέας πολυκαναλικής εμπειρίας
«Το βασικό insight που κυριάρχησε την περασμένη χρονιά είναι η ακόμα πιο δυναμική σύγκλιση του ραδιοφώνου με το digital περιβάλλον, η οποία δημιουργεί νέες ευκαιρίες για το μέσο, αφού το ραδιόφωνο μπορεί πλέον να προσφέρει μια πολυκαναλική εμπειρία για τους ακροατές. Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η δημιουργία εξατομικευμένου μουσικού περιεχομένου από τους ραδιοφωνικούς σταθμούς, το οποίο φιλοξενείται στα social media, όπως playlists στο Spotify ή προσαρμοσμένο περιεχόμενο για το YouTube και το Instagram. Αυτές οι ενέργειες όχι μόνο ενισχύουν την παρουσία του σταθμού, αλλά δημιουργούν ισχυρό awareness, κάνοντας τους ακροατές να αισθάνονται ότι ο σταθμός ανταποκρίνεται στα μουσικά τους γούστα και τους παρέχει ολοκληρωμένες προτάσεις entertainment».


Ελένη Νικολάου, Program & Music Director, 92,9 Kiss

Συναισθηματικές αντιδράσεις με μικρότερο κόστος
«Το ραδιόφωνο είναι ένα μέσο που φτάνει σε ένα ευρύ και ποικίλο κοινό, προσφέροντας στις μάρκες την ευκαιρία να επικοινωνήσουν τα μηνύματά τους σε μεγάλο αριθμό ατόμων γρήγορα και με άμεσο τρόπο. Ο ανθρώπινος λόγος, η μουσική και η αφήγηση έχουν τη δύναμη να δημιουργούν συναισθηματικές αντιδράσεις. Οι διαφημίσεις στο ραδιόφωνο μπορούν να χρησιμοποιήσουν αυτή τη δύναμη για να χτίσουν μια συναισθηματική σχέση με τους καταναλωτές, κάνοντάς τους να θυμούνται τη μάρκα. Οι ραδιοφωνικές διαφημίσεις είναι συχνά λιγότερο δαπανηρές σε σύγκριση με άλλα μέσα. Αυτό δίνει στις μάρκες την ευκαιρία να δημιουργήσουν επαναλαμβανόμενες καμπάνιες με μικρότερο κόστος».


Χρήστος Παπαδάς, Γενικός Διευθυντής Μουσικών Ραδιοφώνων, όμιλος Σκάι

«Σε καμία μεγάλη καμπάνια δεν μπορεί να απουσιάζει το ραδιόφωνο»
«Όλες οι έρευνες δείχνουν ότι ο πιο σίγουρος και ασφαλής δρόμος για να φτάσει το μήνυμα στον πελάτη, είναι ο δρόμος της διαφήμισης μέσω του ραδιοφώνου και πλέον υπάρχουν πολλοί και διαφορετικοί τρόποι προβολής προϊόντων μέσα από το ραδιόφωνο και τα κανάλια του. Σε καμία μεγάλη καμπάνια προϊόντος δεν μπορεί να απουσιάζει το ραδιόφωνο, ενώ το αντίθετο μπορεί να συμβεί. Τα στοιχεία που το καθιστούν το πιο αγαπημένο μέσο του κοινού, είναι αυτά που αποδεικνύουν ότι η “διείσδυση” ενός προϊοντικού μηνύματος στους καταναλωτές μέσω του ραδιοφώνου είναι σήμερα η πιο αποτελεσματική».

Marketingweek.gr

Back to top button
Close
Close