Πώς το ανδρικό ζιβάγκο ξέφυγε από τη μόδα κι έγινε σύμβολο
Από τον Ανδρέα Παπανδρέου στον Στιβ Τζομπς
Ιστορικά, το ζιβάγκο για τον άνδρα δεν αποτελεί απλώς ένα ρούχο, αλλά περισσότερο σύμβολο.
Ο διασημότερος Έλληνας που έχει φορέσει ζιβάγκο και το ανέδειξε σε σήμα-κατατεθέν του είναι χωρίς αμφιβολία ο Ανδρέας Παπανδρέου. Ο Έλληνας με την αδιαμφισβήτητη ηγετική φυσιογνωμία που άφησε ανεξίτηλο το στίγμα του στην πολιτική σκηνή της χώρας ήταν από τους πρώτους που πέταξε πουκάμισο και γραβάτα και εμφανίστηκε στη Βουλή με ζιβάγκο.
Με έναν αέρα φαινομενικά μποέμικο και παράλληλα προσεκτικά μελετημένο, ο Ανδρέας Παπανδρέου εμφανιζόταν γεμάτος αυτοπεποίθηση με τα ζιβάγκο του, κερδίζοντας πολλές γενιές ταυτόχρονα.
Ο ίδιος έγινε είδωλο, έμεινε στην ιστορία και το ζιβάγκο του ένα από τα εμβληματικότερα fashion statements της σύγχρονης εποχής στην Ελλάδα. Στον αντίποδα, ο Κωνσταντίνος Καραμανλής, ο οποίος ήταν γνωστός για τα καλοραμμένα κοστούμια του, κρατώντας ένα πιο αυστηρό και κλασικό στιλ σε όλη την πορεία του στην πολιτική σκηνή της χώρας.
Κάνοντας μια αναδρομή στο παρελθόν, τα ζιβάγκο έκαναν την εμφάνισή τους την εποχή των ιπποτών, οι οποίοι τα φορούσαν για να προστατεύσουν τον λαιμό τους από τα κράνη και την πανοπλία τους και να αποφύγουν εκδορές και εξανθήματα, ενώ αργότερα συνέχισαν να θεωρούνται ρούχο της εργατικής τάξης και τα φορούσαν εργάτες, αθλητές και ναυτικοί, πιθανότατα λόγω της άνεσης και της ενσωματωμένης προστασίας για τον λαιμό αντί για κασκόλ.
Ωστόσο, όσο περνούσαν τα χρόνια και η μόδα εξελισσόταν, το ζιβάγκο έγινε το αγαπημένο κομμάτι των ανδρών που ήθελαν να περάσουν το μήνυμα ότι δεν πατούσαν σε νόρμες και συμβατικά στιλιστικά πρότυπα. Στις αρχές της δεκαετίας του 1900, φορέθηκε από διασημότητες, καλλιτέχνες, προοδευτικούς πολιτικούς και άλλες προσωπικότητες της λεγόμενης αντικουλτούρας ή επαναστάτες που απέρριπταν την παραδοσιακή επίσημη ενδυμασία. Ο Γάλλος φιλόσοφος Michel Foucault το έκανε χαρακτηριστικό του look, ενώ οι Ευρωπαίοι αστέρες του κινηματογράφου λάνσαραν το look και ανάμεσα στην ελίτ της εποχής.
Από τη δεκαετία του 1960 καθιερώθηκε ως αναπόσπαστο stable για το ανδρικό office look χάρη και στον iconic σχεδιαστή Yves Saint Laurent που το φορούσε χαρακτηριστικά αντί για πουκάμισο με τα κλασικά γκρι και navy blue κοστούμι του, ενώ το υιοθέτησαν και ισχυροί άνδρες της πολιτικής, όπως ο γερουσιαστής Τεντ Κένεντι, αλλά και είδωλα του σινεμά και της μουσικής, όπως ο Έλβις Πρίσλεϊ, οι Beatles, ο Στιβ Μακουίν και ο Ρόμπερτ Ρέντφορντ.
Στη συνέχεια, όπως συμβαίνει συχνά με τις τάσεις της μόδας, το ζιβάγκο θεωρήθηκε ντεμοντέ και παλιακό, ειδικά από τα late ‘90s και όλα τα ‘00s, για να επιστρέψει πριν από λίγα χρόνια δυναμικά στο ανδρικό ντύσιμο, αποδεικνύοντας για ακόμα μια φορά τη ασυναγώνιστη γοητεία και το αξεπέραστο class που χαρίζει σε έναν άνδρα.
Διεθνώς, το γνωστότερο μαύρο ανδρικό ζιβάγκο ήταν αυτό του ιδρυτή της Apple, Στιβ Τζομπς, το οποίο έφερε την υπογραφή του Ιάπωνα σχεδιαστή Issey Miyake. Όταν ο Τζομπς ζήτησε ένα ζιβάγκο για να το φοράει κατά τη διάρκεια των παρουσιάσεων του, ο Miyake του έφτιαξε εκατοντάδες από αυτά και του τα έστειλε απευθείας με ταχυδρομείο, εξασφαλίζοντας πως θα έχει αρκετά ζιβάγκο για το υπόλοιπο της ζωής του.
Για πολλούς, η επιλογή του Στιβ Τζομπς δεν ήταν τυχαία. Ενώ ο Τζομπς εργαζόταν πάντα σκληρά για να καλλιεργήσει την εικόνα της Apple ως μια φουτουριστική εταιρεία τεχνολογίας, διαμόρφωσε επίσης προσεκτικά τη δική του εικόνα ως επικεφαλής της εταιρείας. Ένα ζιβάγκο που φαινομενικά δεν κόστιζε τίποτα, αλλά ήταν σχεδιασμένο από έναν από τους διασημότερους designers της εποχής του, ήταν συνώνυμο του quiet luxury -before it was cool- και συνδυαζόταν με ένα απλό τζιν, για να δίνει την εικόνα ενός ανθρώπου που μπορεί να έχει δισεκατομμύρια, αλλά αυτό που τον νοιάζει είναι το όραμα.
Όπως είπαμε παραπάνω το ζιβάγκο φέτος έχει επιστρέψει δυναμικά στις τάσεις για το ανδρικό ντύσιμο και κάθε brand έχει λανσάρει στιλάτα σχέδια που θα εκτιμήσουν ιδιαίτερα οι άνδρες που αγαπούν τη μόδα. Λεπτά και σκούρα ή πιο χοντρά και ανοιχτόχρωμα, απλά ή με πλέξη, οι επιλογές σε ζιβάγκο είναι αμέτρητες και εμείς ξεχωρίσαμε μερικά από τα ωραιότερα της αγοράς.