Καινοτομία και επιχειρηματικότητα στα Τρίκαλα – Συνέντευξη με τον Δήμαρχο Τρικκαίων Δημήτρη Παπαστεργίου
Δήμαρχος Τρικκαίων, Δημήτρης Παπαστεργίου, μιλάει στο epixeiro.gr για τις καινοτόμες δράσεις που πραγματοποιούνται στον Δήμο του. Δράσεις και παρεμβάσεις όπως το 5G, το «Σχέδιο Ασκληπιός» αλλά και η «Ακαδημία Επιχειρηματικότητας».
Τα Τρίκαλα απασχολούν συχνά, με θετικό τρόπο, την υπόλοιπη Ελλάδα και τον Τύπο. Πώς έχει δημιουργηθεί αυτό το αποτέλεσμα;
Με τις συνεχείς μας δράσεις και παρεμβάσεις. Μπορεί να ακούγεται τυπικό αυτό, αλλά αντικατοπτρίζει όσα υλοποιούμε. Πριν τέσσερα χρόνια δεσμευθήκαμε να επανεκκινήσουμε τον Δήμο Τρικκαίων και έπρεπε, συνεπώς, να ξεκινήσουμε να δουλεύουμε. Δουλέψαμε για να φέρουμε αποτελέσματα με βάση συγκεκριμένη προοπτική που θελήσαμε να δημιουργήσουμε. Δεν είμαστε θαυματοποιοί, ούτε έχουμε λύσεις για εντυπωσιασμό. Απλώς, αγαπούμε τα Τρίκαλα και τα χωριά του Δήμου μας.
Ένας από τους τομείς στους οποίους ο Δήμος Τρικκαίων εμφανίζεται να καινοτομεί είναι η τεχνολογία 5G. Πως προχωράει αυτή η δράση και ποια θα είναι τα οφέλη για τους πολίτες και τους επιχειρηματίες;
Είμαστε λίγο πριν την έναρξη υλοποίησης του πρότζεκτ, καθώς αναμένουμε την ωρίμανση κάποιων τεχνικών ζητημάτων σε σχέση με τον εξοπλισμό, τη διευθέτηση του φάσματος λειτουργίας κ.λ.π. Το 5G είναι η λεωφόρος μέσα από την οποία περνούν τα δεδομένα. Θεωρητικά, σου προσφέρει μηδενική καθυστέρηση για μεγάλα πακέτα δεδομένων. Στην πράξη, θα κάνει εφικτό κάτι το οποίο οι σημερινές τεχνολογίες δεν μπορούσαν να υλοποιήσουν, κυρίως σε σχέση με εφαρμογές αυτοματοποιημένης οδήγησης, εκθετικής αύξησης των δεδομένων από το IOT, αλλά και άλλες πολυμεσικές εφαρμογές. Όταν έχεις «φαρδείς και ασφαλείς δρόμους» για τα δεδομένα σου, τα οφέλη είναι προφανή.
Πριν από μερικούς μήνες, μπήκε σε εφαρμογή και το «Σχέδιο Ασκληπιός» στα Τρίκαλα. Μιλήστε μας για αυτό το πρόγραμμα και για τις επιχειρηματικές ευκαιρίες που δημιουργεί.
Είναι ένας από τους πυλώνες για τον οποίον εργαζόμαστε με μια ισχυρή ομάδα από την αρχή της θητείας μας. Ουσιαστικά επανασυστήνουμε τα φαρμακευτικά βότανα που μάζευε ο Ασκληπιός από τον Κόζιακα, στη σύγχρονη εποχή. Υιοθετούμε πρακτικές από την Αμερικανική Γεωργική Σχολή και το Πανεπιστήμιο Rutgers των ΗΠΑ, με τους οποίους συνεργαζόμαστε. Αυτές οι πρακτικές προωθούνται σε νέους αγρότες, οι οποίοι ήδη εκδήλωσαν ενδιαφέρον να μετάσχουν με πολλούς και διαφορετικούς επιχειρηματικούς τρόπους ως νέοι γεωργοί σε αυτήν την αναδυόμενη αγορά του πρωτογενή τομέα.
Και επενδύουμε στην τεχνολογία, αφού ήδη υλοποιούμε και πρακτικές smart farming, ακριβώς για αυτές τις εφαρμογές. Ακολουθεί το Ψηφιακό Μουσείο Ασκληπιού. Έπεται το συνεδριακό και εκθεσιακό κέντρο, με γνώμονα και τη μάθηση για τη νεολαία. Αυτό το πρότζεκτ είναι το πλέον φιλόδοξο.
Αλλά προσέξτε: δεν δίνουμε εμείς δουλειά στον πολίτη. Δίνουμε την ευκαιρία, δημιουργούμε προϋποθέσεις, παρέχουμε τα εργαλεία. Από εκεί και πέρα είναι στην ευχέρεια του καθενός να μελετήσει, να εξετάσει, να ρωτήσει, να ασχοληθεί, να επιτύχει. Το μοντέλο του Δήμου – εργοδότη έχει τελειώσει εδώ και χρόνια. Πάμε στον Δήμο – ομπρέλα ευκαιριών.
Δεν είμαστε θαυματοποιοί, ούτε έχουμε λύσεις για εντυπωσιασμό
Τι ακριβώς είναι η «Ακαδημία Επιχειρηματικότητας» και σε τι στάδιο βρίσκεται το συγκεκριμένο project;
Είναι μια δραστηριότητα που δίνει προστιθέμενη αξία στο τουριστικό προϊόν της περιοχής, με έμφαση στον Μύλο των Ξωτικών. Ξέρετε, τα Τρίκαλα μπήκαν στον τουριστικό τομέα ξαφνικά. Δεν είχαμε παρελθούσα εμπειρία. Δεν ξέραμε πώς να ανταποκριθούμε σε τουριστικές απαιτήσεις – πλην της πατροπαράδοτης ευγένειας των τρικαλινών. Αποφασίσαμε, λοιπόν, να επενδύσουμε στον τουρισμό, να ενισχύσουμε την αξιοπιστία μας, να δώσουμε περισσότερες υπηρεσίες στους εκατοντάδες χιλιάδες επισκέπτες του μεγαλύτερου χριστουγεννιάτικου θεματικού πάρκου στην χώρα μας.
Προφανώς θέλουμε να αυξήσουμε τις 1,2 εκατομμύρια επισκέψεις του 2017, αλλά θέλουμε και να προσφέρουμε νέες, ποιοτικότερες υπηρεσίες. Συνεργαστήκαμε με το Επιμελητήριο και τον Εμπορικό Σύλλογο, ζητώντας από εταιρεία συμβούλων να προσφέρει μαθήματα υποδοχής πελατών και δημιουργίας μιας νέας εμπειρίας πελάτη. Έτσι δημιουργήσαμε την Ακαδημία Επιχειρηματικότητας.
Στην ουσία, αντιμετωπίζουμε τον πολίτη ως φιλοξενούμενο, ενισχύουμε τη θετική μας εικόνα, υποδεχόμαστε τον κάθε πολίτη όπως του αξίζει. Και για όλο αυτό, ο επιχειρηματίας που παρακολούθησε το σεμινάριο, εκτός της πιστοποίησης, λαμβάνει και επιβράβευση την δωρεάν διαφήμιση. Το τρίπτυχο συνεργασία, διορατικότητα, προοπτική στα καλύτερά του!
Γενικότερα, ποιες θα ξεχωρίζατε ως τις σημαντικότερες δράσεις και προγράμματα που «τρέχουν» αυτή τη στιγμή γύρω από την επιχειρηματικότητα και την καινοτομία στην πόλη σας;
Αν πω για τη μία, θα αδικήσω μια άλλη. Ολες είναι «παιδιά» του Δήμου μας και των συνεργατών μου. Όμως, προσωπικά, ως πατέρας τριών τέκνων και ως λάτρης του προγραμματισμού, θα ξεχώριζα τα κιτ ρομποτικής. Κάνοντας μια σημαντική αλλά επιβεβλημένη επένδυση, επιστρέψαμε μέρος των εσόδων του Μύλου των Ξωτικών στα παιδιά του Δήμου Τρικκαίων: δωρίσαμε κιτ ρομποτικής σε όλα τα σχολεία, για να μπορούν από τη μικρή ηλικία να μαθαίνουν πώς θα λειτουργούν συνεργατικά, με στόχο και τη μαθηματική σκέψη, επιλύοντας προβλήματα. Ήδη, τα αποτελέσματα φαίνονται, και να είστε σίγουροι ότι πολύ σύντομα οι μαθητές και οι μαθήτριές μας θα τραβήξουν πάνω τους τα βλέμματα.
Ο Εμπορικός Σύλλογος Τρικάλων πρότεινε πρόσφατα να εξελιχθεί σε open mall το ιστορικό εμπορικό κέντρο της πόλης. Ποια η θέση της Δημοτικής Αρχής επί του συγκεκριμένου ζητήματος;
Η ιδέα του Δήμου Τρικκαίων υπήρχε από καιρό. Είχαμε εργαστεί στο συγκεκριμένο θέμα και είχαμε συντάξει σχετική πρόταση, πριν το υπουργείο εκδώσει την πρόσκληση. Ας μην ξεχνάμε ότι ο Δήμος Τρικκαίων είχε ήδη εφαρμόσει πρακτικές για το Open Mall στο πρότζεκτ του Smart Trikala, κάτι που ήδη είναι γνωστό στην τρικαλινή κοινωνία μέσω της συγκεκριμένης εφαρμογής. Οπότε, ο Δήμος Τρικκαίων προχωρά και στην πλήρη υποστήριξη της πρότασης που ο ίδιος συντάσσει, τόσο σε επίπεδο δημιουργίας κοινής ταυτότητας για τις επιχειρήσεις που θα μετάσχουν στο πρόγραμμα, όσο και στις αναπλάσεις του ιστορικού κέντρου. Με άλλα λόγια, «μεγαλώνουμε» το… δικό μας παιδί με στοργή και πρόγραμμα, ώστε να γίνει ουσιαστικός εμπορικός προορισμός.
Μπορεί η τεχνογνωσία που αποκτούν τα Τρίκαλα σε θέματα όπως τα προαναφερθέντα να χρησιμοποιηθεί από άλλους Δήμους ή φορείς; Υπάρχουν σχετικά παραδείγματα;
Είμαστε υπέρ μιας συνεχούς ανταλλαγής ιδεών, καλών αλλά και κακών πρακτικών, δράσεων, πρωτοβουλιών από και για τους ΟΤΑ, από και για την κοινωνία. Είμαι σαφέστατα υπέρ της άποψης ότι η γνώση πρέπει να κυκλοφορεί, να διαδίδεται, να εξαπλώνεται. Και είμαστε πάντα ανοιχτοί σε συνεργασίες και κοινές δράσεις. Πάντα κάτι μας μένει, πάντα κάτι καινούργιο μαθαίνουμε. Και στο κάτω κάτω, γιατί μία εφαρμογή θα πρέπει να αγοραστεί 325 φορές (όσοι είναι Δήμοι) και όχι μία φορά και από εκεί και πέρα να δουλέψει πάνω από κοινά δίκτυα – «σύννεφα»;
Θα λέγατε πως οι νέοι μένουν στα Τρίκαλα ή αναζητούν την «τύχη» τους στην Αθήνα και στο εξωτερικό; Υπάρχουν ευκαιρίες για αυτούς στην πόλη σας;
Όπως είπα και πριν, ο Δήμος δεν είναι – δεν θα πρέπει να είναι – εργοδότης. Προσφέρουμε ευκαιρίες, δημιουργούμε δράσεις και ο καθένας επιλέγει να αναπτύξει έναν τομέα. Ναι, και στα Τρίκαλα υπήρξε κύμα φυγής για το εξωτερικό. Κάποιοι επέστρεψαν Αθήνα ή Θεσσαλονίκη. Σε γενικές γραμμές όμως, ο κόσμος έμεινε εδώ και προσπαθεί να δημιουργήσει ευκαιρίες. Ελπίζω ότι εμείς ως Δήμος συμβάλλουμε σε αυτό. Άλλωστε, το να φτιάξεις μία πόλη, έναν Δήμο, φιλικό και ανθρώπινο, είναι από τα βασικά μας μελήματα, γνωρίζοντας πως μία τέτοια πρωτοβουλία θα μας φέρει πιο κοντά σε νέο κόσμο, σε νέα μυαλά που θα θελήσουν να συγκατοικήσουμε!
Έχουν οι Δήμοι τις δυνατότητες να κάνουν σημαντικές παρεμβάσεις για να λύσουν προβλήματα των πολιτών; Ποια η συνεργασία σας με την κεντρική εξουσία;
Παρεμβάσεις κάνουν, τα προβλήματα όμως παραμένουν, αν όχι τα ίδια, διαφορετικά αλλά με κοινή βάση. Και αυτή είναι η απροθυμία της δημόσιας διοίκησης να αλλάξει πραγματικά. Δημιουργήσαμε ένα τέρας, αυτό της γραφειοκρατίας, το οποίο πλέον μοιάζει ανίκητο! Διότι η κεντρική επιλογή, να διοικείται ο Δήμος με νομοθετήματα που συνεχώς αλλάζουν και με χρήματα που δίνει το κράτος, δημιουργεί πλήθος μειονεκτημάτων και δεσμεύσεων. Θα μπορούσε η Αυτοδιοίκηση να γίνει ο υπ’ αριθμόν ένα θεσμός και στην πράξη για τον πολίτη, αφού είναι ήδη ο πιο κοντινός και ο πιο άμεσος για να δίνονται λύσεις. Αλλά η συνεργασία με την κάθε κυβέρνηση δεν είναι ρόδινη, δεν είναι εύκολη και, κυρίως, είναι πάντα συναρτώμενη των κονδυλίων. Προς το παρόν δεν είμαστε ακριβώς αυτο-διοίκηση.
Για το τέλος: το 2019 θα πραγματοποιηθούν Δημοτικές Εκλογές. Αν θα μπορούσατε να ξεχωρίσετε ένα πράγμα που θα θέλατε να έχετε καταφέρει έως τότε, ως δημοτική Αρχή, ποιο θα ήταν αυτό;
Να μην προδώσω την εμπιστοσύνη των δημοτών μου. Είχαμε εκδώσει ένα φυλλάδιο προεκλογικά με κάποιες βασικές μας δεσμεύσεις και έργα. Καθημερινά τσεκάρω πόσα από αυτά που γράφαμε, έγιναν πράξη. Μέχρι τον Μάιο θέλω να έχω τσεκάρει τα πάντα!
πηγη http://www.epixeiro.gr/article/96627