Η Apivita,το καμάρι της ελληνικής φύσης πουλήθηκε!
Δεν μου άρεσε που διάβασα ότι η Apivita παύει πια ουσιαστικά να είναι ελληνική. Το ότι αγοράστηκε, βέβαια, από έναν ισχυρό διεθνή όμιλο όπως η Puig είναι σημαντικό επιχειρηματικά. Η Puig με έδρα τη Βαρκελώνη είναι μια τρίτης γενιάς οικογενειακή επιχείρηση, η οποία κινείται στον τομέα της μόδας και της ομορφιάς με πρωτοκλασάτα ονόματα όπως Carolina Herrera, Nina Ricci, Paco Rabanne, Jean Paul Gaultier, Penhaligon’s, L’Artisan Parfumeur, Prada, Valentino, Comme des Garçons κ.α. Είναι και μία εταιρεία που την ενδιαφέρει η ιστορία πίσω από τα προϊόντα, ή, καλύτερα, που την ενδιαφέρουν τα προϊόντα που έχουν μια ιστορία να πουν.
Τέτοια είναι και τα προϊόντα Apivita. Η Apivita μαζί με τον Κορρέ είναι τα δύο καμάρια της ελληνικής βιομηχανίας ομορφιάς και της ελληνίδας καταναλώτριας. Σήμερα. Οχι από πάντα. Διότι η Apivita και ο Κορρές καλλιέργησαν την ελληνίδα καταναλώτρια – την έπεισαν να μην είναι ξενομανής. Της έμαθαν ή της θύμισαν ότι η Ελλάδα μπορεί να στηρίξει τον δύσκολο και απαιτητικό τομέα της ομορφιάς με μοναδικά προϊόντα, με στιλάτο μάρκετινγκ, με αέρα διεθνούς καταξίωσης. Με άλλα λόγια ως ελληνίδα καταναλώτρια νιώθω υπερήφανη γι’ αυτές τις εταιρείες και νιώθω ότι αυτές, χρησιμοποιώντας με τον πιο δημιουργικό τρόπο την ελληνικότητα, έχουν κατορθώσει πλέον να συνομιλούν μια διεθνή γλώσσα σε έναν κατεξοχήν διεθνή τομέα της βιομηχανίας, όμως είναι η Ομορφιά.
Η Apivita έχει τη δική της, ωραία και συγκινητική ιστορία. Ένα ζευγάρι, η Νίκη και ο Νίκος, γνωρίστηκαν στις αρχές της δεκαετίας του 1970, όταν εκείνη, φοιτήτρια Φαρμακευτικής, πήγε ως μαθητευόμενη να εργαστεί στο φαρμακείο του. Το φαρμακείο Κουτσιανά υπάρχει ακόμη – βρίσκεται στην πλατεία Αγίας Σοφίας, στο Νέο Ψυχικό. Ερωτεύτηκαν μέσα στο φαρμακείο. Παντρεύτηκαν στην εκκλησία που βρίσκεται απέναντι, στην ίδια πλατεία.
Ο Νίκος Κουτσιανάς ήταν/είναι και μελισσοκόμος. Αυτός ο άνθρωπος, λοιπόν, νέος τότε φαρμακοποιός, είχε ένα όνειρο: να ασχοληθεί με τα φυσικά καλλυντικά. Να κατασκευάσει ελληνικά φυσικά καλλυντικά. Αυτό το πάθος μπορούσε να το μοιραστεί με τη Νίκη Κουτσιανά. Ετσι οι δυό τους δημιούργησαν μια μικρή, αλλά ισχυρή, ομάδα. Με έδρα το φαρμακείο στο Νέο Ψυχικό.
Το 1979 η Νίκη Κουτσιανά έκλεισε μέσα σε μία βαλίτσα 48 μαύρα σαπούνια, με πρόπολη και θυμάρι. Η πρόπολη είναι μία κολλώδης ουσία, που παράγουν οι μέλισσες από τη συλλογή ρητινωδών εκκρίσεων από τους φλοιούς φυτών και την εμπλουτίζουν με κερί, γύρη, ένζυμα και άλλες ουσίες. Η πρόπολη χρησιμοποιείται από τις μέλισσες για να στεγανοποιήσουν και να απολυμαίνουν το εσωτερικό της κυψέλης.
Τα σαπούνια στη βαλίτσα της Νίκης Κουτσιανά δεν μοσχομύριζαν. Και το χρώμα τους ήταν εκκεντρικό. Αυτά τα δύο στοιχεία ξένιζαν – δεν είχαν καμία σχέση με ό,τι άλλο κυκλοφορούσε στην αγορά. Όμως όταν τα χρησιμοποιούσες ένιωθες το δέρμα σου καθαρό, δροσερό και υγιές. Ενυδατωμένο και φρέσκο. Το μυστικό ήταν να τα δοκιμάσεις. Και μετά να δώσεις βάση στην ιστορία που είχαν να σου διηγηθούν.
Η Νίκη Κουτσιανά πήγαινε με τη βαλίτσα της σε άλλα φαρμακεία για να δειγματίσει και να πουλήσει τα σαπούνια που κατασκεύαζε με τον σύζυγό της. Στην αρχή ήταν δύσκολο. Μετά πιο εύκολο. Κάπως έτσι όμως δημιουργήθηκε η Apivita. Από τις λέξεις Apis και Vita. Δηλαδή από τις λέξεις Μέλισσα και Ζωή.
Η Apivita διέδωσε τα προϊόντα της μαζί με την ιδεολογία της. Η ιδεολογία αυτή υπαγορεύει πως η Ελλάδα έχει πράγματα να δώσει, πως η ελληνική φύση και η αρχαία ιατρική (δηλαδή ο Ιππποκράτης) μπορούν να αποτελέσουν τη βάση για το χτίσιμο ενός θαύματος.
Τελικά το θαύμα χτίστηκε. Και η βάση στάθηκε ακλόνητη. Η Apivita σήμερα βρίσκεται σχεδόν σε όλα τα φαρμακεία της Ελλάδας. Και σε πολύ απαιτητικές αγορές του εξωτερικού όπως η Ιαπωνία, το Χονγκ Κονγκ, η Ισπανία, η Ιταλία και η Βρετανία. Επίσης βρίσκεται στη Ρουμανία και στην Κύπρο, συνολικά σε 15 χώρες.