Η Σύναξις των Αγίων Δώδεκα Αποστόλων. Του Παναγιώτη Αγγελόπουλου
Την 30 Ιουνίου η Εκκλησία τιμά τη Σύναξη των Αγίων Δώδεκα Αποστόλων.
Απόστολος στην αρχαία ελληνική γραμματεία ήταν ο απεσταλμένος για την εκπλήρωση συγκεκριμένης αποστολής, ο αγγελιοφόρος. Στην Καινή Διαθήκη, Απόστολοι λέγονται οι 12 μαθητές του Χριστού, οι οποίοι εκλέχθηκαν από τον Κύριο, παρακολούθησαν τη δημόσια δράση του και έλαβαν την εντολή να κηρύξουν και να διαδώσουν τη νέα θρησκεία «Πορευθέντες μαθητεύσατε πάντα τα έθνη, βαπτίζοντες αυτούς εις το όνομα του Πατρός, του Υιού και του Αγίου Πνεύματος, διδάσκοντες αυτούς τηρείν πάντα όσα ενετειλάμην υμίν» (Ματθ. κη᾿, 19).
Με τον όρο «Σύναξις» γίνεται υπενθύμιση της ενότητος που είχαν μεταξύ τους, αλλά και της ηθικής τους, που τόσο συνέβαλε στην πνευματική εν Χριστώ αναγέννηση του κόσμου.
Η ζωή του καθενός των Αποστόλων αυτών, σκιαγραφείται στις ιδιαίτερες εορτές τους.
Οι Απόστολοι του Χριστού θα ξεχωρίζουν μέσα στην Ιστορία της Εκκλησίας, σαν οι υπέρλαμπροι αστέρες πρώτου μεγέθους της πνευματικής ζωής.
Ο αριθμός «Δώδεκα» των Αποστόλων δεν είναι τυχαίος. Όπως οι δώδεκα υιοί του Ιακώβ, οι δώδεκα Πατριάρχες, θεωρούνται οι αρχηγοί των δώδεκα φυλών του Ισραήλ, δηλαδή όλου του Ιουδαϊσμού, έτσι και οι Δώδεκα αυτοί πρώτοι Μαθητές του Κυρίου έγιναν οι πνευματικοί αρχηγοί του νέου Ισραήλ, δηλαδή του Χριστιανισμού.
Έχουμε, λοιπόν, χρέος και εμείς οι αγωνιζόμενοι χριστιανοί, να κινούμαστε στα ίχνη τους και με θερμό ζήλο για τη διάδοση του σωτηριώδους μηνύματος του Ευαγγελίου, που διέπνεε κι αυτούς, να γίνουμε μιμητές του έργου τους.
Οι Δώδεκα Απόστολοι είναι: Σίμωνας (Πέτρος), Ανδρέας, Ιάκωβος, Ιωάννης, Φίλιππος, Θωμάς, Βαρθολομαίος (Ναθαναήλ), Ματθαίος, Ιάκωβος του Αλφαίου, Σίμωνας ο Ζηλωτής, Ιούδας ο αδελφός του Ιακώβου του μικρού και ο Ματθίας, που εξελέγη μέσα στο υπερώο τις παραμονές της Πεντηκοστής, σε αντικατάσταση του Ιούδα του Ισκαριώτη.
Στο πανέμορφο χωριό των Τρικάλων «Πρόδρομος» που φαντάζει αγέρωχο, σε μία τοποθεσία με πολλά νερά και πλατάνια στους πρόποδες του «Κόζιακα», στον πανηγυρίζοντα ενοριακό ναό της συνάξεως των Δώδεκα Αποστόλων, τελέσθηκε και φέτος με σεμνή μεγαλοπρέπεια και εκκλησιαστική λαμπρότητα, ο πανηγυρικός εσπερινός την παραμονή το εσπέρας και ο όρθρος με την Θεία Λειτουργία την κυριώνυμη ημέρα, με μεγάλη συμμετοχή φιλακόλουθων πιστών.
Ο πανηγυρικός εσπερινός τελέσθηκε προεξάρχοντος του Πρωτοπρεσβυτέρου π. Γρηγορίου Τσιότσιου, τον οποίο πλαισίωσαν οι Πρωτοπρεσβύτερος π. Βασίλειος Σκουλής, Οικονόμος π. Ευθύμιος Τασιούλας και ο ιερατικώς προϊστάμενος του ναού π. Χριστόδουλος Σπηλιάς.
Το δεξιό αναλόγιο ελάμπρυνε με την παρουσία του κλιμάκιο του Σωματείου Ιεροψαλτών νομού Τρικάλων «Άγιος Ιωάννης ο Δαμασκηνός», αποτελούμενο από τους κ.κ. Ευθύμιο Σπύρου, Αθανάσιο Δημητρίου, Αθανάσιο Τζέλη, Αθανάσιο Λαμπρόπουλο, Στέργιο Χαχάμη και τον πολλά υποσχόμενο νεαρό Δημήτριο Αραπογιάννη που διακρίνεται για την σεμνότητά του. Το αριστερό αναλόγιο πλαισίωσαν ο πρωτοψάλτης του ναού Παναγιώτης Αγγελόπουλος, με τους ιεροψάλτες κ.κ. Κωνσταντίνο Παλιούρα, Κωνσταντίνο Ζιώγα, Ευάγγελο Καραμπούλα και τον μικρό Βασίλειο Καλογριά (9 ετών), ο οποίος εντυπωσίασε τους φιλεόρτους με τις επιδόσεις του στην ψαλτική τέχνη.
Οι εόρτιοι ύμνοι αποδόθηκαν κατά το ύφος και την παράδοση της Μεγάλης του Χριστού Εκκλησίας.
Τόσο το Σωματείο Ιεροψαλτών νομού Τρικάλων «Άγιος Ιωάννης ο Δαμασκηνός», όσο και ο πρωτοψάλτης του ναού Παναγιώτης Αγγελόπουλος, συντηρούν ζωντανή την παράδοση της καθ’ ημάς εκκλησίας, έχοντας αυστηρή προσήλωση, τόσο στις τυπικές διατάξεις της Μεγάλης του Χριστού Εκκλησίας, όσο και στην αυστηρή απόδοση των μελωδημάτων, όπως αυτά έχουν καταχωρισθεί στις εγκεκριμένες από το Οικουμενικό Πατριαρχείο μουσικές εκδόσεις.
Όσοι από ελλιπή κατάρτιση διαπράττουν σφάλματα στην τήρηση των τυπικών διατάξεων, για να δικαιολογηθούν επικαλούνται διάφορα τυπικά και διάφορες κατά τόπους παραδόσεις. Το εφαρμοζόμενο όμως τυπικό για όλες τις ιερές Ακολουθίες, είναι το Τυπικόν της Μεγάλης του Χριστού Εκκλησίας, το οποίο συνετάχθη Πατριαρχική κελεύσει από επιτροπή αποτελουμένη από τον Άρχοντα Πρωτοψάλτη Γεώργιο Βιολάκη και τους τυπικάριους Μητροπολίτες Σάμου, Αίνου, Μυτιλήνης και Καισαρείας.
Οι αυθαίρετες προσθαφαιρέσεις, οι ευκαιριακές αλλαγές και οι κατ’ αρέσκεια επιλογές σκανδαλίζουν τους υπέρμαχους της ευταξίας και προκαλούν σύγχυση και δυσφορία στο ενημερωμένο εκκλησίασμα. Το Τυπικόν είναι ο βράχος, είναι το τείχος, επάνω στα οποία στηρίζεται η κεκανονισμένη διεξαγωγή των Ιερών Ακολουθιών.
Ο Γενικός Αρχιερατικός της περιφερείας πρωτοπρεσβύτερος π. Γρηγόριος Τσιότσιος, κατά την ομιλία του αναφέρθηκε εκτενέστερα στον βίο και το έργο των Δώδεκα Αποστόλων, χάρις των οποίων η εκκλησία μας ονομάστηκε Αποστολική. Τόνισε με ιδιαίτερη έμφαση ότι ήταν όλοι τους απλοί άνθρωποι, τίμιοι, γεμάτοι αγάπη, πίστη και ενθουσιασμό. Δεν χρειάζονται πολλά για να σωθεί η ανθρωπότητα και να κερδίσουμε την βασιλεία των ουρανών. Το μήνυμα των Αποστόλων είναι ξεκάθαρο. Πρέπει όλοι μας να γίνουμε ψαράδες ανθρώπινων ψυχών. Να τρέξουμε και να κοπιάσουμε, όπως έτρεξαν και κοπίασαν οι Άγιοι Απόστολοι, ώστε την ημέρα της κρίσεως να μην είμαστε απροετοίμαστοι μπροστά στον Κύριο. Πρέπει να διαισθανθούμε όλοι μας την υπευθυνότητα που έχουμε απέναντι στις ψυχές που χάνονται και απέναντι στους νέους, που δεν κατάφεραν να αγαπήσουν τον Χριστό. Καταλήγοντας, προέτρεψε όλους μας να εργαστούμε από σήμερα, ως αληθινοί μαθητές του Χριστού, όπως άλλωστε και ο ίδιος μας το ζήτησε.
Στο τέλος του εσπερινού και κατά τη διανομή της Αρτοκλασίας, οι δύο χοροί ενωμένοι έψαλλαν τον καλοφωνικό ειρμό «Η κάμινος σωτήρ» του Κυρ Αρσενίου του Μικρού με κράτημα και σε ήχο πρώτο.
Μετά τον εσπερινό, ο ιερατικώς προϊστάμενος του Ιερού Ναού των Δώδεκα Αποστόλων π. Χριστόδουλος Σπηλιάς και ο Πρωτοψάλτης του ναού Παναγιώτης Αγγελόπουλος, προσέφεραν φιλοξενία σε όλους τους ιερείς και τους ιεροψάλτες.
Την κυριώνυμη ημέρα της εορτής εψάλη ο Όρθρος και εν συνεχεία η πανηγυρική Θεία Λειτουργία, προεξάρχοντος του Πρωτοπρσβυτέρου π. Παναγιώτη Γεωργούλα.
Τος εόρτιους ύμνους απέδωσε με βυζαντινή μεγαλοπρέπεια ο Πρωτοψάλτης του ναού Παναγιώτης Αγγελόπουλος πλαισιούμενος από τον ιεροψάλτη κ. Ευάγγελο Καραμπούλα και τον νεαρό Βασίλειο Καλογριά.
Στον όρθρο εψάλησαν αργές καταβασίες «Ανοίξω το στόμα μου» του μεγίστου των Μουσικοδιδασκάλων, αδαμάντινου Πέτρου Λαμπαδαρίου, η αργή Δοξολογία του Άρχοντος Μαΐστωρος της Α.τ.Χ.Μ.Ε κ. Γεωργίου Κ. Αγγελινάρα σε ήχο πλάγιο του τετάρτου, «Δύναμις» του Κυριακού Ιωαννίδου του λεγομένου «Καλογήρου», Χερουβικόν και Λειτουργικά σε ήχο πρώτο, Άξιον Εστίν «Το παρά θιν αλός» σε ήχο πλάγιο του πρώτου του Γεωργίου Κ. Αγγελινάρα και Κοινωνικόν «Εις πάσαν την γην…» του ιδίου μελωποιού.
Κατά την ομιλία του ο π. Παναγιώτης Γεωργούλας αναφέρθηκε στο πόσο σημαντικό ρόλο έπαιξαν οι Δώδεκα Απόστολοι στη διάδοση του χριστιανισμού, μέσα από δυσκολίες που βίωναν καθημερινά. Μίλησε με παραδείγματα της καθημερινότητας, αλλά και τόνισε πόσο θαυμαστό έργο επιτελούν όσοι ασχολούνται με την ιεραποστολή σε ξένες χώρες, λειτουργώντας ως γνήσιοι Απόστολοι του Χριστού την σημερινή εποχή «Πορευθέντες εἰς τὸν κόσμον ἅπαντα κηρύξατε τὸ εὐαγγέλιον πάσῃ τῇ κτίσει. 16 ὁ πιστεύσας καὶ βαπτισθεὶς σωθήσεται, ὁ δὲ ἀπιστήσας κατακριθήσεται» (Μαρκ. 16-19-16). Δεν ήταν εύκολο για τους Αποστόλους συνέχισε ο π. Παναγιώτης, διότι η ειδωλολατρία ανθούσε την εποχή εκείνη, αλλά και σήμερα η ιεραποστολή δεν είναι στρωμένη με ροδοπέταλα. Οι Δώδεκα Απόστολοι χωρίς όπλα και χωρίς να ξέρουν γράμματα, άλλαξαν τον κόσμο όλο, έκαναν τους λύκους αρνιά άκακα, νίκησαν το κακό και με το μαρτύριό τους, γνώρισαν στον κόσμο την αληθινή αγάπη του Χριστού. Τελειώνοντας ευχήθηκε μέσα από κάθε πόλη, από κάθε χωριό να υπάρξει και ένας ιεραπόστολος, με πνοή, με αγάπη και πίστη στον Θεό, για να κηρύξει το Ευαγγέλιο ως άλλος Κοσμάς και να σκορπίσει το φως και την αλήθεια.
Μετά το τέλος της Θείας Λειτουργίας τελέσθηκε αρτοκλασία εκτός του Ιερού Ναού και εκεί ο ιερατικώς προϊστάμενος του ναού, ευχαρίστησε όλους για την συμβολή τους στην άριστη και άψογη οργάνωση της πανηγύρεως.
Την πανήγυρι των Δώδεκα Αποστόλων τίμησε με την παρουσία του κατά την Θεία Λειτουργία ο Πρόεδρος της Αστικής Ανάπτυξης του Δήμου Τρικκαίων κ. Γεώργιος Ζιώγας.
Στη διανομή του αντιδώρου και της αρτοκλασίας, ο Πρωτοψάλτης του ναού απέδωσε αριστοτεχνικά το μάθημα «Ευλογήσω τον Κύριον» καλούμενο και ως «Θεσσαλονικείον» με κράτημα.