Business News

Αγγελική Φράγκου: «Αριστοτέλης Ωνάσης» γένους θηλυκού

Ένα φορτηγό πλοίο 14.000 τόνων, το «Φούλβια», παρέμενε αγκυροβολημένο στο Ρίο ντε Τζανέιρο, εγκαταλειμμένο και προς πώληση. Βρισκόμαστε στο έτος 1990, με τη βραζιλιάνικη οικονομία να αντιμετωπίζει μεγάλες δυσκολίες. Το φορτηγό μεταφοράς ξηρού φορτίου σάπιζε, και ήταν βέβαιο ότι δεν επρόκειτο να βρει αγοραστή. Μια μέρα, οι εργάτες του ναυπηγείου είδαν μία νέα γυναίκα να μπαινοβγαίνει στο πλοίο, εξετάζοντας προσεκτικά όλους τους χώρους του. Ήταν τόσο νέα, μόλις 25 χρονών, που σίγουρα δεν επρόκειτο για την καπετάνιο. Ποια ήταν, ποιες ήταν οι γνώσεις της για τα πλοία, και τι στο καλό ήθελε να κάνει μέσα σε μία οικονομία σε κρίση;

Η γυναίκα κατέβαλε 1,5 εκατομμύριο δολάρια για να αγοράσει το πλοίο, ξεκινώντας το χτίσιμο μιας επιχείρησης που το 2011 την έφερε στη λίστα του Fortune με τις 50 ισχυρότερες γυναίκες επιχειρηματίες του κόσμου. Ο λόγος για την Αγγελική Φράγκου, κόρη του καπετάνιου και πανίσχυρου εφοπλιστή Νίκου Φράγκου, η οποία σύμφωνα με την Lloyd’s, είναι η πρώτη γυναίκα μεταξύ των 20 κορυφαίων με τη μεγαλύτερη επιρροή παγκοσμίως στη ναυτιλία και σύμφωνα με το «Fortune» κατατάσσεται ανάμεσα στις 10 ταχύτερα ανερχόμενες γυναίκες επιχειρηματίες διεθνώς που έχουν καταφέρει να… γυρίσουν την οικονομική κρίση προς όφελός τους.

Η εφοπλιστική αυτοκρατορία που επεκτείνεται
Από την εξαγορά του πλοίου «Φούλβια» και μετά ξεκίνησε μία εφοπλιστική αυτοκρατορία. Η γυναίκα που περπατούσε στα καταστρώματα του πλοίου πίσω στο 1990, είναι σήμερα ιδρύτρια, διευθύνουσα σύμβουλος και πρόεδρος της Navios Maritime Holdings, μιας από τις μεγαλύτερες και ταχύτερα αναπτυσσόμενες ναυτιλιακές εταιρείες στον κόσμο υπό ελληνικό έλεγχο. Στην τελευταία καταμέτρηση, ο όμιλος εταιρειών Navios με τρεις εταιρείες εισηγμένες στο Χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης (Navios Maritime Holdings, Navios Maritime Partners, Navios Maritime Acquisitions) , εκτιμάται ότι είχε 119 πλοία υπό τις εντολές του, μαζί με 300 φορτηγά πλοία και μικρά δεξαμενόπλοια που «οργώνουν» την Λατινική Αμερική.

Για να φτάσει μέχρι εκεί χρειάστηκε να καταπλήξει τους παίχτες της διεθνούς ναυτιλίας με τις κινήσεις της το 2004. Εκμεταλλευόμενη τις γνώσεις της στα χρηματοοικονομικά, καθώς έκανε το πέρασμα της από τα θρανία της Wall Street το διάστημα 1987 -1989, ασχολήθηκε με τις εταιρείες εξαγορών ειδικού σκοπού, στις οποίες είδε το κατάλληλο όχημα για να αναπτύξει ακόμα περισσότερο τις επιχειρηματικές της δραστηριότητές. Οι εν λόγω εταιρικές οντότητες δεν έχουν έσοδα, και είναι σχεδιασμένες με αποκλειστικό σκοπό την ολοκλήρωση των εξαγορών άλλων εταιρειών. Το περιθώριο κέρδους του κλάδου ήταν τέτοιο που η κυρία Φράγκου εγκατέλειψε την καριέρα της ως χρηματιστηριακή αναλύτρια για να αποτελέσει την πέμπτη γενιά της οικογένειας που βιοπορίζεται από τη θάλασσα.

Έτσι επενδύει 200 εκατομμύρια δολάρια σε μία τέτοια εταιρεία, και τη χρησιμοποιεί για να εξαγοράσει την International Shipping Enterprises, εταιρεία που είχε στήσει η United States Steel Corp. στα μέσα της δεκαετίας του ’50 για τη μεταφορά σιδήρου από τη Βενεζουέλα στον Καναδά και στις Ηνωμένες Πολιτείες. Γίνεται η πρώτη Ελληνίδα επικεφαλής ναυτιλιακής εταιρείας επενδύσεων που έμπαινε στο Χρηματιστήριο Nasdaq, αντλώντας χρήματα από τη δύσκολη και απαιτητική χρηματιστηριακή αγορά των ΗΠΑ. Λίγους μήνες αργότερα, στα τέλη Αυγούστου του 2005, προχωράει σε μία μεγάλη εμπορική συμφωνία και εξαγοράζει την ναυτιλιακή εταιρεία Navios, την οποία ήλεγχε κατά 66% η οικογένεια Δαυίδ, ένα μεγάλο όνομα στην ελληνική βιομηχανία που κατέχει την Coca-Cola Hellenic Bottling και τον όμιλο Frigoglass.

«Μία εταιρεία εξαγορών ειδικού σκοπού μπορεί να οδηγήσει πολύ γρήγορα στο χρηματιστήριο», επισημαίνει η κυρία Φράγκου. «Άλλαξα εντελώς τη συγκεκριμένη αγορά, η οποία κατέληξε να έχει αξία 10 δισεκατομμυρίων δολαρίων» αναφέρει σε μια συνέντευξη της.

Ξαφνικά, η κυρία Φράγκου είχε αναδειχθεί σε διεθνή παίκτη της ναυτιλίας και είχε πλέον αποκτήσει πρόσβαση σε κεφάλαια τρίτων. Αποφάσισε να εισάγει άλλες δύο εταιρείες της στο Χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης (NYSE). Η πρώτη, η Navios Maritime Partners (2007) , υπήρξε πόλος έλξης για τους επενδυτές χάρη στην υψηλή της απόδοση, ενώ η δεύτερη, η Navios Maritime Acquisition (2008), έχει υπό τον έλεγχό της ένα στόλο δεξαμενόπλοιων. Οι τρεις εταιρείες μαζί αγγίζουν τα 1,8 δισεκατομμύρια δολάρια σε αξία, ενώ η Navios έχει ήδη εξασφαλισμένα από χρονοναυλώσεις έσοδα για το 2013 και 2014, ύψους 181 και 122,6 εκ. δολ. αντίστοιχα. Ένας από τους πιο γνωστούς ναυλωτές της είναι ο διεθνής κολοσσός της Glencore.

Back to top button
Close
Close